Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 3401 (1.244s).

Portret żniwiarki

Wynik: 4 2023-04-25 08:14:16

Lekkość wykonania modelunku, gra świateł i cienia, a przede wszystkim duża swoboda w malowaniu pozwalają stwierdzić, że nieznany autor Żniwiarki był artystycznie wykształcony i malarsko doświadczony. W ciągu całego XIX stulecia artyści z wielkim upodobaniem posługiwali się językiem alegorii, powszechnie znanym i rozumianym. Jeszcze w połowie stulecia obowiązywała, w akademickim malarstwie francuskim, hierarchia tematów, zgodnie z którą alegoria była znacznie wyżej notowana niż portret. Alegoria lata mieści się też w nurcie sentymentalnego malarstwa połowy XIX wieku, które cieszyło się dużą popularnością wśród mieszczańskich odbiorców. Obecnie Żniwiarka zdobi ściany Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie i będzie gościć tam aż do jesieni!

https://muzeum.olsztyn.pl/6999,portret-zniwiarki.html

De revolutionibus

Wynik: 4 2023-04-21 12:31:35

Dzieło wykonane z żywicy epoksydowej obrazuje układ geocentryczny — Ptolemeusza oraz układ heliocentryczny — Mikołaja Kopernika. Artystka ponad rok spędziła nad realizacją projektu i tak wspomina swoją pracę: „Praca nad instalacją artystyczną „De revolutionibus” zawierała w sobie wątki, które bardzo cenię i które są dla mnie ogromną wartością w mojej pracy. Mam na myśli kontekst historyczny, który towarzyszył powstaniu tej realizacji. Z jednej strony poszerza to moje spojrzenie, a w rezultacie tego pozwala przekuć te wartości, wiedzę na obiekt artystyczny, który koresponduje z odbiorcą. Inspirację stanowiło dla mnie wiele elementów, które budowały zarys projektu instalacji. Były to m.in. architektura Zamku-siedziby Muzeum Warmii i Mazur z przykładami wspaniale zachowanego dziedzictwa, ślady obecności Mikołaja Kopernika — chociażby fragment przyrządu do badań astronomicznych znajdujący się na tym samym krużganku, w którym miejsce znalazła moja realizacja. Bardzo ważnym etapem prac, były rozmowy z Dyrektorem Piotr Żuchowski, który przybliżył mi historię miejsca oraz przedstawił nieznane dla mnie aspekty z życia Kopernika. Było to niezwykle cenne, również ze względu na możliwość konsultacji warstwy artystycznej i jego wsparcie w realizacji projektu. Założeniami tej pracy było uzyskanie możliwie minimalistycznej, prostej formy z jednoczesnym podkreśleniem rangi odkrycia Mikołaja Kopernika. Stąd pojawiają się dwie instalacje, w których widzimy różnicę w stanie ówczesnej wiedzy, czyli różnicę, którą wywołało stworzenie teorii Heliocentrycznej". 3123

https://muzeum.olsztyn.pl/6994,de-revolutionibus.html

Wernisaż wystawy w Muzeum Przyrody

Wynik: 12 2023-04-21 12:00:00

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy "Zwierzęta Warmii i Mazur w czasach Mikołaja Kopernika i współcześnie" w środę, 26 kwietnia o godz. 17:30.

https://muzeum.olsztyn.pl/6981,wernisaz-wystawy-w-muzeum-przyrody.html

Edward Dwurnik (1943-2018)

Wynik: 4 2023-04-19 10:37:48

Był wyjątkowym twórcą na polskiej scenie artystycznej, budzącym emocje, kontrowersyjnym jako człowiek i jako artysta. Z jednej strony uwielbiany przez odbiorców swojej sztuki i dziennikarzy za styl i sposób życia, z drugiej za to samo krytykowany. Cieszący się uznaniem władzy – za czasów PRL-u brał udział w jednej z najważniejszych na świecie wystaw sztuki współczesnej Documenta w Kassel oraz w Biennale Sztuki w Paryżu. Uhonorowany nagrodą podziemnej Solidarności, którą później chciano mu odebrać za łamanie bojkotu publicznych galerii. Tworzący obrazy o tak aktualnej i silnej wymowie, że za dopuszczanie do ich pokazania cenzorzy tracili pracę, a publiczność zapalała znicze pod oknami zamkniętych sal wystawienniczych. Na tle wiszącego w Pałacu Prezydenckim obrazu błękitnej Warszawy Aleksander Kwaśniewski udzielał za czasów swojej prezydentury wywiadów, a z drugiej strony – w 2016 roku minister z przeciwnego bieguna politycznego odznaczył artystę złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Dwurnik konsekwentnie budował swój wizerunek „artysty obok” – obok środowiska, aktualnych mód i nurtów w sztuce. Ubolewał żartobliwie, że samochody, jakimi jeździ i marka ubrań, które nosi, budzą większe zainteresowanie niż jego sztuka – ale to uwielbiał i umiejętnie grał swoim wizerunkiem. Jest z pewnością najważniejszym malarzem ostatnich dekad. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w 1970 roku, studiował w pracowni Eugeniusza Eibischa i od tego spadkobiercy tradycji polskiego koloryzmu przejął bezbłędne posługiwanie się kolorem w budowaniu malarskich kompozycji. Pracował, tworząc cykle malarskie. Choć nie znosił, gdy nazywano go kronikarzem polskiej rzeczywistości, to nie sposób nie widzieć, że obrazy m.in. z cyklu „Podróże autostopem”, „Sportowcy” czy „Robotnicy”, układają się w epicką opowieść o zgrzebnych czasach PRL-u, zrywie Solidarności i paradoksach Polski po 1989 roku. Wielka historia i banał codzienności, bohaterowie zbiorowej wyobraźni i anonimowe postaci są w prowadzonej przez artystę narracji tak samo ważne. Wizerunki miast i miasteczek, z uwijającymi się w uliczkach postaciami, to najbardziej rozpoznawalne obrazy, których autorstwa nie sposób przypisać innemu malarzowi. I tu pojawia się postać Nikifora i oglądana w 1965 roku w Kielcach wystawa, pod której wpływem ówczesny student III roku wypracował ten niepowtarzalny oryginalny sposób przedstawiania miejskiego pejzażu. Dwurnik mistrzowsko komponował ikoniczne dla siebie prace, z ogromną swobodą zestawiając elementy architektury, lokując na placach nieistniejące pomniki, sadząc na skwerach palmy, wśród których spacerują swobodnie dzikie zwierzęta, nie pomijając palących fajkę psów w okularach, bacznie obserwujących otoczenie. Malarstwo Edwarda Dwurnika absorbuje w dwójnasób – jego obrazy się ogląda, ale trzeba też nadstawić ucho, by usłyszeć, co mówi ich autor. A mówi dużo i mówi o nas. „Ale ten Dwurnik gada”, usłyszałam podczas montażu jednej z wystaw. Gada – i to, co mówi, jest nadal aktualne i inspirujące. Muzeum Warmii i Mazur może poszczycić się kolekcją 86 obrazów artysty, kupionych do zbiorów ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Były prezentowane na wystawach dziewięciokrotnie, w tym trzy razy w olsztyńskim zamku. GP 3120

https://muzeum.olsztyn.pl/6993,edward-dwurnik-1943-2018.html

Uroczyste otwarcie mostu

Wynik: 10 2023-04-18 14:19:54

Jego wygląd nawiązuje do mostu, który w ramach pierwszych wielkich prac konserwatorskich i remontowych prowadzony był w latach 20. XX w. Wówczas zlikwidowano usypaną w jego miejscu w XIX w. groblę, odkryto średniowieczne filary, z granitowymi wspornikami i ślady po pierwotnej, drewnianej konstrukcji. Most powstał w 1930 roku, po wojnie remontowano go w latach 70. XX wieku, wprowadzono wówczas stalową konstrukcję nośną i nową drewnianą balustradę. Teraz wróciliśmy do pierwotnego kształtu mostu, na czterech gotyckich ceglanych filarach, z granitowymi wspornikami, drewnianą konstrukcją z bali sosnowych, górnych pokładem z modrzewia. Realizujemy projekt "Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap” dofinansowany jest z funduszy otrzymanych z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG, ze środków budżetu państwa oraz współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/l-1-8861.jpg 3115

http://eog3.muzeum.olsztyn.pl/6990,uroczyste-otwarcie-mostu.html

"55-lat działalności O/PTN w Mrągowie w roku 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika"

Wynik: 4 2023-04-17 11:31:34

Z tej okazji Muzeum w Mrągowie odbył się wernisaż "55-lat działalności O/PTN w Mrągowie w roku 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika". Na wystawie można zobaczyć banknoty obiegowe i kolekcjonerskie emitowane oraz monety bite przez Narodowy Bank Polski w XXI wieku. Wystawę można zwiedzać codziennie od poniedziałku do soboty w godzinach od 9°° do 16°° w Wartowni Bośniaków w kompleksie Ratusza Staromiejskiego w Mrągowie, plac Michała Kajki 2, wejście od ulicy Ratuszowej 5. 3118

https://muzeum.olsztyn.pl/6987,55-lat-dzialalnosci-optn-w-mragowie-w-roku-550-rocznicy-urodzin-mikolaja-kopernika.html

Otwarcie mostu

Wynik: 10 2023-04-12 10:38:43

Jego wygląd nawiązuje do mostu, który w ramach pierwszych wielkich prac konserwatorskich i remontowych prowadzony był w latach 20. XX w. Wówczas zlikwidowano usypaną w jego miejscu w XIX w. groblę, odkryto średniowieczne filary, z granitowymi wspornikami i ślady po pierwotnej, drewnianej konstrukcji. Most powstał w 1930 roku, po wojnie remontowano go w latach 70. XX wieku, wprowadzono wówczas stalową konstrukcję nośną i nową drewnianą balustradę Teraz wróciliśmy do pierwotnego kształtu mostu, na czterech gotyckich ceglanych filarach, z granitowymi wspornikami, drewnianą konstrukcją z bali sosnowych, górnych pokładem z modrzewia. Realizujemy projekt "Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap” dofinansowany jest z funduszy otrzymanych z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG, ze środków budżetu państwa oraz współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/l-1-8861.jpg

http://eog3.muzeum.olsztyn.pl/6983,otwarcie-mostu.html

Otwarcie mostu

Wynik: 10 2023-04-12 10:34:26

Jego wygląd nawiązuje do mostu, który w ramach pierwszych wielkich prac konserwatorskich i remontowych prowadzony był w latach 20. XX w. Wówczas zlikwidowano usypaną w jego miejscu w XIX w. groblę, odkryto średniowieczne filary, z granitowymi wspornikami i ślady po pierwotnej, drewnianej konstrukcji. Most powstał w 1930 roku, po wojnie remontowano go w latach 70. XX wieku, wprowadzono wówczas stalową konstrukcję nośną i nową drewnianą balustradę. Teraz wróciliśmy do pierwotnego kształtu mostu, na czterech gotyckich ceglanych filarach, z granitowymi wspornikami, drewnianą konstrukcją z bali sosnowych, górnych pokładem z modrzewia. Most powstał w ramach realizacji projektu „Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap”, realizowanego z funduszy otrzymanych z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współfinansowano ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. 3115

https://muzeum.olsztyn.pl/6982,otwarcie-mostu.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko