Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 122 (0.115s).

Morąg - Cennik

Wynik: 46 2014-07-04 10:08:27

Ceny biletów Muzeum im. J.G. Herdera w Morągu | || Bilet normalny | 12,00 zł || Bilet ulgowy | 6,00 zł || Bilety rodzinne (rodzice lub prawni opiekunowie + dzieci do lat 18) || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 25,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 30,00 zł || We wtorki wstęp bezpłatny na wystawy stałe, wstęp na wystawy czasowe | 5,00 zł || || Usługa przewodnicka: | || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 50,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 70,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy do 10 osób | 100,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy powyżej 10 osób | 140,00 zł || Prosimy o rezerwację usługi przewodnickiej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. || || Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości 40,00 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż 100,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości 50,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż 100,00 zł (ryczałt) Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. || Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Ceny biletów – Dom „Gazety Olsztyńskiej” Ceny biletów – Muzeum Przyrody Ceny biletów — Muzeum Warmińskim w Lidzbarku Warmińskim Ceny biletów — Muzeum w Reszlu Ceny biletów — Muzeum w Morągu Ceny biletów — Muzeum Mazurskim w Szczytnie Ceny biletów — Muzeum w Mrągowie Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO. 5294 https://m.wmwm.pl/2015/03/orig/bilety-4078.png

https://oddzialy.wmwm.pl/27,morag-cennik.html

Lidzbark - Cennik

Wynik: 46 2014-07-04 10:15:57

Ceny biletów Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim: | || Bilet normalny | 26,00 zł || Bilet ulgowy | 20,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 60,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 82,00 zł || Wejście na wieżę | 12,00 zł || Wejście na dziedziniec i do piwnic| 7,00 zł || Dzień bezpłatny - czwartek (tylko wystawy stałe), cena biletu na wystawy czasowe | 15,00 zł || Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. Usługa przewodnicka (tylko grupy wcześniej umówione): | || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 70,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 100,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 140,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 200,00 zł Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby: || Bilet wstępu | 30,00 zł /os || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 140,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 200,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 280,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 400,00 zł || Obsługa techniczna i ochrona za 1 godzinę /os | 50,00 zł + VAT || Nadzór merytoryczny lub konserwatorski za 1 godzinę /os | 60,00 zł + VAT Rezerwację grup zorganizowanych prosimy dokonywać co najmniej 3 dni przed terminem zlecenia przez e-mail: lidzbark@muzeum.olsztyn.pl lub telefonicznie: 89 7672111 Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości 30 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż 120,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości 50,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż 120,00 zł (ryczałt) Wypożyczalnia strojów historycznych: || W ofercie kilkadziesiąt strojów z różnych epok; barokowe suknie, męskie stroje dworskie głównie z XVIII wieku, bogata kolekcja strojów dziecięcych (księżniczki i książęta). Także kostiumy biskupów, kardynalski, postaci Mikołaja Kopernika, Napoleona, króla Zygmunta Augusta. Można przebrać się w wybrany strój, sfotografować w krużgankach, salach przyziemia. Wypożyczalnia czynna jest w godzinach otwarcia Muzeum, od środy do niedzieli. || Cena biletu do wypożyczalni strojów: 10,00 zł || Wypożyczenie stroju na zewnątrz: 50,00 zł /doba Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. || Do ceny biletów wliczono podatek VAT w wysokości 8%. || Opłaty zryczałtowane zostały zwolnione z podatku VAT. https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO. Ceny biletów – Zamek w Olsztynie Ceny biletów – Dom „Gazety Olsztyńskiej” Ceny biletów – Muzeum Przyrody Ceny biletów – Muzeum w Reszlu Ceny biletów – Muzeum w Morągu Ceny biletów – Muzeum Mazurskim w Szczytnie Ceny biletów – Muzeum w Mrągowie https://m.wmwm.pl/2015/03/orig/bilety-4078.png 2265

https://oddzialy.wmwm.pl/33,lidzbark-cennik.html

Olsztyn - Cennik

Wynik: 40 2014-07-04 09:30:19

Ceny biletów Olsztyn — Zamek | || Bilet normalny | 26,00 zł || Bilet ulgowy | 18,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 58,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 78,00 zł || Wejście na wieżę | 12,00 zł Usługa przewodnicka | || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 90,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 120,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 180,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 240,00 zł || Prosimy o rezerwację usługi przewodnickiej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Usługa przewodnicka poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby | || Bilet wstępu | 30,00 zł /os || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy do 10 osób | 180,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy powyżej 10 osób | 240,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy do 10 osób | 360,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby — grupy powyżej 10 osób | 480,00 zł || Usługa przewodnicka w ramach projektu pn. „Gotycka architektura w olsztyńskim zamku” |150,00 zł|| Obsługa techniczna i ochrona za 1 godzinę /os | 50,00 zł + VAT || Nadzór merytoryczny lub konserwatorski za 1 godzinę /os | 60,00 zł + VAT Bilet łączony: Zamek + Muzeum Przyrody + Dom "Gazety Olsztyńskiej" (nie dotyczy lekcji i warsztatów): | || Bilet normalny | 42,00 zł || Bilet ulgowy | 29,00 zł || Bilet rodzinny (2+1) | 95,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 120,00 zł || Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości |45,00 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż |150,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości |60,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż |150,00 zł (ryczałt) Wypożyczanie strojów | || Wypożyczenie stroju na zewnątrz | 50,00 zł || Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. || Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. || https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Ceny biletów – Dom „Gazety Olsztyńskiej” Ceny biletów – Muzeum Przyrody Ceny biletów — Muzeum Warmińskim w Lidzbarku Warmińskim Ceny biletów — Muzeum w Morągu Ceny biletów — Muzeum Mazurskim w Szczytnie Ceny biletów — Muzeum w Mrągowie Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO. 5294 https://m.wmwm.pl/2015/03/orig/bilety-4078.png

https://oddzialy.wmwm.pl/16,olsztyn-cennik.html

Sztuka gotycka w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 36 2021-09-23 09:20:29

Sztuka gotycka w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur Dzieje sztuki średniowiecznej w dawnych Prusach są tożsame z trwaniem gotyku, który panował tutaj od drugiej ćwierci XIII po drugą ćwierć XVI w., czyli przez pełne trzy stulecia. (W architekturze incydentalnie nawet dłużej). Nieliczne zachowane zabytki rzeźby z drugiej połowy XIII i wczesnych dekad XIV w. ukazują występowanie różnych artystycznych „dialektów” z tych terenów Niemiec, z którymi państwo krzyżackie było związane. Przez długie dziesięciolecia korzystano z usług rzeźbiarzy a nawet kamieniarzy wędrownych, którzy byli zatrudniani przy zdobieniu pruskich zamków i kościołów. Malarstwo tablicowe rozwinęło się na tym terenie dopiero około połowy XIV w. Dzieła „ruchome”: nastawy ołtarzowe, zespoły figur bądź pojedyncze figury, początkowo zapewne wyłącznie, a w latach późniejszych – w dużej części, sprowadzano nawet z tak odległych krajów jak północna Francja i Flandria. Z Anglii w drugiej połowie XIV i na początku XV w. Krzyżacy importowali alabastrowe ołtarze. Mocno zróżnicowana wartość artystyczna, zapóźnienia formalne oraz występowanie kilku odmian stylowych wskazują, że angielski alabaster obrabiano także na kontynencie. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajdują się trzy figurki pochodzące z różnych nastaw, które przedstawiają Marię w pozie orantki, św. Andrzeja i św. Pawła (?). (Po konserwacji przeprowadzonej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu wrócą wkrótce do Lidzbarka). Licząca ponad sto pozycji katalogowych (w tym 30 z terenu Warmii) kolekcja składa się prawie wyłącznie z dzieł o pruskiej proweniencji, może więc być przewodnikiem po dziejach sztuki gotyckiej regionu Warmii i Mazur. Zamek lidzbarski, ze swymi sklepionymi wnętrzami i krużgankami, daje jej wprost wymarzoną oprawę. Układ wystawy w pierwotnym zamyśle podążał za naukowo opisanymi przemianami w gotyckiej sztuce ziem pruskich (obecnie wystawa jest znacznie pomniejszona z uwagi na bezpieczeństwo muzealiów, jednak przedstawiamy tutaj opis całej kolekcji). Pierwszy nurt artystyczny o szerszym zasięgu, który ogarnął miejscowe środowisko, nosi w nauce obrazową nazwę „stylu Madonn na lwach”. Ukształtował się w Czechach i na Śląsku, skąd oddziałał na Wielkopolskę i Kujawy oraz szeroko rozumiane Pomorze. Do Prus dotarł około 1370 r. i na ponad ćwierć wieku zdominował produkcję rzeźbiarską. W początkowym okresie mamy do czynienia z działalnością śląskiego warsztatu, którego analogiczne, a nawet identyczne prace zachowały się w rodzimym środowisku. Bliżej końca stulecia jego manierę kontynuowali snycerze miejscowi. Ołtarze „stylu Madonn na lwach” były niemal wyłącznie rzeźbiarskie, w warstwie symbolicznej ukazywały Tryumf Marii jako Matki Boga. W kompozycji szafy wypracowano wszystkie możliwe warianty podziału przestrzeni i zestawienia figur, od najprostszej Sacra Conversatione po wielowątkowe i wielostrefowe przedstawienia symboliczno-narracyjne. Rzeźba figuralna to w zasadzie relief, głęboki w wypadku głównych figur, które ponadto były drążone na odwrociu. Dzieła stylu są rozsiane na Pomorzu Wschodnim od Żarnowca po warmiński Bisztynek i Łabędnik k. Bartoszyc na wschodzie. Najlepsze w olsztyńskich zbiorach dzieła tego stylu to pozostałości tryptyku Matki Boskiej z Pietrzwałdu koło Ostródy (gdzie znalazły się wtórnie), z pięknym wyobrażeniem tronującej Marii z Dzieciątkiem podtrzymywanej przez anioły. Duże figury z Kraplewa koło Ostródy: Maria z Dzieciątkiem oraz asystujący jej Apostołowie Piotr i Paweł – reprezentują nieco późniejszą fazę stylu, zredukowaną i uszlachetnioną. Z okresu przejściowego pochodzą zespoły figur ołtarzowych z Glaznot k. Ostródy, Trelkowa k. Szczytna, Pasymia i Wyszkowa k. Braniewa, mocno prowincjonalne, a przy tym wskazujące na duże stylistyczne zróżnicowanie ówczesnej rzeźby w Prusach. O ile trzy pierwsze w sposób mniej lub bardziej udatny nawiązują do dzieł „stylu Madonn na lwach”, o tyle figury z Wyszkowa zdradzają inspiracje rzeźbą wcześniejszą, jeszcze sprzed połowy XIV w., o genezie francuskiej i nadreńskiej. Krucyfiks z Miłomłyna, ze względu na ogromny ładunek ekspresji, należy zaliczyć do grupy „mistycznych”; cechy warsztatowe zbliżają go do kręgu Madonn na lwach. „Styl piękny” alias międzynarodowy, bardziej znany jako „styl Pięknych Madonn” – od słynnych kamiennych figur z Wrocławia, Gdańska i Torunia – również przywędrował z Czech za pośrednictwem Śląska. Na charakter ówczesnych przemian w sztuce w dużej mierze oddziałały złożone dzieje naszych ziem. Nie było tutaj jednej dominującej grupy społecznej, która by wedle własnych potrzeb kształtowała życie religijne i kulturalne. „Swoją” sztukę realizowali: zakon krzyżacki, biskupi i kapituły w poszczególnych diecezjach, jak również szybko zyskujące na znaczeniu mieszczaństwo. Główne pomorskie ośrodki artystyczne, czyli Gdańsk i Toruń, które miały swoich wybitnych Mistrzów Pięknych Madonn, szybko przyswoiły ów styl i kultywowały go aż do połowy XV w. O tym, że warsztatów przybywało i że mogły się znajdować także poza wielkimi ośrodkami, świadczy duże zróżnicowanie rzeźb w pełni już „styl Pięknych Madonn” reprezentujących. Figurki z Pieniężna (Melzaku): św. Andrzej, św. Jan Ewangelista i dwie nieznane święte – wyszły spod dłuta rzeźbiarza, który doskonale opanował nowe płynne i miękkie formy kształtowania draperii, jednakże był przywiązany do tradycyjnego sposobu ukazywania postaci. Prześliczna Maria z Dzieciątkiem z Lidzbarka oraz święte Barbara i Dorota z Wozławek we wschodniej Warmii – to niewątpliwie prace artystów następnego pokolenia, którzy potrafili pogodzić idealizowany uduchowiony realizm z ekspresją wybujałych rzeźbiarskich form. Specjalnością twórcy hieratycznej figury Apostoła z Groß Aulowönen na Pruskiej Litwie była praca w kamieniu. Brak dolnej części postaci, odciętej z powodu wypróchnienia drewna, nie pozwala na pełną ocenę wysokich umiejętności tego rzeźbiarza. Z kolei cztery rzeźby z terenu Warmii: Maria z Dzieciątkiem z Purdy, Maria z Dzieciątkiem z Żurawna, maleńka Pietà z Lidzbarka, zamknięta w przenośnym ołtarzyku, oraz nieznana święta (miejscowość nieokreślona) ukazują, jak szeroka, różnorodna i trwała była recepcja „stylu pięknego” na ziemiach pruskich. W dobie późnego gotyku nasiliły się zawiązane wcześniej kontakty artystyczne; do tego doszły ściślejsze powiązania z Niderlandami. Wielkie dzieła wychodziły spod dłuta i pędzla wielkich indywidualności, takich jak działający w Gdańsku rzeźbiarze Hans Brandt, Michał z Augsburga i mistrz Paweł, a w Elblągu Schofstain – jedyny w tym ośrodku odnotowany z nazwiska. Silne były na Pomorzu, szczególnie w Elblągu, wpływy stylu Wita Stosza; w rzeźbie i malarstwie gdańskim znać oddziaływanie Lubeki i jej najwybitniejszego w tym czasie artysty Bernta Notke. Rzesze anonimowych malarzy posługiwały się obiegowymi dla dużej części Europy wzorami graficznymi autorstwa mistrzów niemieckich i niderlandzkich, przede wszystkim Mistrza ES, Marcina Schongauera i Albrechta Dürera. Artyści miejscowi kultywowali tradycje malarstwa południowoniemieckiego, lecz nieobce im były dzieła znakomitego niderlandczyka Rogiera van der Weyden (tablice ołtarzowe z kręgu tego artysty do 1839 r. znajdowały się na zamku w Olsztynie; uległy zniszczeniu w pożarze miejscowej fary św. Jakuba w 1896 r.). Inspirująco oddziałał na współczesnych gdański ołtarz Sądu Ostatecznego autorstwa Hansa Memlinga. Zjawiskiem jedynym w swoim rodzaju był krótki, ale obfitujący w wybitne dzieła epizod rozkwitu warsztatów rzeźbiarskich i malarskich w Elblągu po roku 1500, zakończony raptownie na skutek wprowadzenia reformacji. Granice oddziaływania poszczególnych centrów były wyraźnie zarysowane. Elbląg miał niemal wyłączność na zaopatrywanie sąsiadującej z nim Warmii, z którą był związany przynależnością do diecezji. Królewiec, po 1454 r. nowa stolica państwa krzyżackiego, zaopatrywał przede wszystkim Sambię oraz realizował niektóre fundacje krzyżackie na terenie Natangii (pojęcie Natangii, którym posługiwano się później w inwentarzach zabytków, zostało rozszerzone w XVI stuleciu na historyczną Barcję). Zasięg ośrodka gdańskiego był tradycyjnie największy. Dzieła tamtejszych malarzy, rzeźbiarzy i rękodzielników spotykamy na całym obszarze Prus krzyżackich i Warmii do końca średniowiecza. Ozdobą kolekcji prezentowanej na zamku w Lidzbarku Warmińskim jest mosiężna płyta nagrobna biskupa Pawła Legendorfa († 1467), ufundowana przez Łukasza Watzenrodego, wuja Mikołaja Kopernika, a wykonana w roku 1494 zapewne przez warsztat gdański według projektu Hansa Brandta. Biskup Łukasz był również współfundatorem dawnego ołtarza głównego do katedry we Fromborku (1504), zrealizowanego w toruńskim Warsztacie ołtarza św. Wolfganga. Częścią tej nastawy była naturalnej wielkości figura św. Andrzeja, patrona diecezji warmińskiej. Dzięki kontaktom Łukasza Watzenrodego z macierzystym Toruniem, na Warmię trafiły inne prace tego warsztatu, m.in. duża stojąca figura Marii (pozbawiona Dzieciątka), która już na początku XX w. znajdowała się w muzeum w Braniewie. Prace warsztatów elbląskich w najwyższym stopniu uzasadniają popularne określenie „styl łamany” nadane końcowej fazie gotyku w rzeźbie i malarstwie. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza figury świętych Katarzyny i Barbary z Kętrzyna, figura św. Jerzego z Kumehnen na Sambii, grupa rzeźb z szafy niezachowanego ołtarza w Lidzbarku: Pietas Domini (Bóg Ojciec podtrzymujący umęczonego Chrystusa), św. Jan Ewangelista i św. Marcin oraz grupa św. Anny Samotrzeć i św. Katarzyna z Lipowiny koło Braniewa – wszystkie autorstwa tego samego rzeźbiarza, który wykonał ołtarz cechu przewoźników wiślanych do kościoła mariackiego w Elblągu. Dziełem warsztatu z Królewca jest grupa Ukrzyżowania z kościoła szpitalnego w Kętrzynie. Inne jego prace to przedstawienie znane jako Ecce Homo (Oto człowiek) z Sokolicy k. Bartoszyc, ołtarz z Jerutek k. Szczytna (ocalała tylko szafa ze sceną Koronacji Marii; zabytek jest własnością Muzeum Mazurskiego w Szczytnie – oddziału Muzeum Warmii i Mazur) oraz nieduży przepiękny poliptyk pasyjny z kościoła szpitalnego Świętego Ducha w Bartoszycach, o bogatej i intrygującej historii – zachowany bez predelli i zwieńczenia. Scena „tłumnego” Ukrzyżowania w szafie środkowej poliptyku bartoszyckiego zdradza wyraźne inspiracje sztuką Niderlandów. Importami z Niderlandów są niewielkie dębowe figurki tronującej Marii z Dzieciątkiem oraz postaci z Drzewa Jessego, które należały do nastawy ołtarza ufundowanego do kaplicy zamkowej w Lidzbarku ok. 1520 r. Najnowszy nabytek do kolekcji: figura św. Elżbiety Turyńskiej, wykazująca wyraźne pokrewieństwo z pracami Clausa Berga z Lubeki, to jedyne w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur wyobrażenie tej popularnej w Prusach świętej – opiekunki i późniejszej patronki zakonu krzyżackiego. Importem jest również dębowa figurka Hioba o nieokreślonej proweniencji. Na osobną uwagę zasługują dwa znakomite dzieła późnogotyckiego malarstwa tablicowego. Skrzydła wspomnianego poliptyku z Bartoszyc, autorstwa nieznanego malarza z Królewca, który szeroko posłużył się wzorami graficznymi, zawierają wybrane sceny z cyklu Męki Pańskiej, a wśród przedstawień z legendy różnych świętych – scenę ze św. Bernardem z Clairvaux, znaną jako Cud z krucyfiksem (w wersji łacińskiej Amplexus Bernardi – Objęcie Bernarda), która mogłaby wskazywać na związek fundacji z zakonem cystersów. (Zachodzi domniemanie, że ołtarz mógł być wykonany dla klasztoru cysterek w Królewcu). Sceny w kwaterach są dziełem mistrza, który współtworzył również ołtarze w Quednau k. Królewca i Krzemitach nad Pregołą. Duże, obustronnie malowane skrzydła poliptyku św. Jodoka z Sątop na Warmii, o artystycznej proweniencji frankońsko-śląskiej, ukazują najważniejsze sceny pasyjne oraz cztery przedstawienia z legendy, wywodzącego się z Bretanii, patrona parafii i miejscowości: Jodok modlący się przed swą pustelnią, Nakarmienie ubogich, Cud ze źródłem, Uzdrowienie niewidomej; szafa nie zachowała się. FOTOGRAFIE: https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/01-072-008-045-6696.jpg 1. Plakieta z Barankiem heraldycznym warmińskim Terakota, polichromia, złocenie Pochodzenie: Orneta? https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/02a-02b-6697.jpg 2a-b. Tronująca Maria z Dzieciątkiem wspierana przez anioły Kwatera ołtarzowa ze sceną Pokłonu Trzech Króli Śląski warsztat Madonn na lwie, ok. 1380 r. Pochodzenie: Pietrzwałd k. Ostródy. https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/03-001-089-032-wyszkowo-2-6699.jpg 3. Figura św. Doroty (ołtarzowa) Krąg śląskiego warsztatu Madonn na lwie, koniec XIV w. Pochodzenie: Wyszkowo k. Braniewa. https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/04-063-192-066-milomlyn-6701.jpg 4. Krucyfiks Warsztat pruski, ok. 1400 Pochodzenie: Miłomłyn https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/05-014-003-059-lidzbark-6702.jpg 5. Tronująca Maria z Dzieciątkiem Warsztat pomorski (gdański?), 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Lidzbark Warmiński https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/06-049-089-057-lidzbark-6703.jpg 6. Pietà Warsztat pomorski, 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Lidzbark Warmiński https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/07-088-067-041-apostol-ga-6704.jpg 7. Figura nieokreślonego Apostoła (z zespołu Credo) Warsztat pomorski, 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Groß Aulowönen na Pruskiej Litwie https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/08-028-007-057-from-6720.jpg 8. Figura św. Andrzeja Apostoła ze zwieńczenia ołtarza fundacji bpa Łukasza Watzenrodego Warsztat św. Wolfganga w Toruniu, 1504 r. Pochodzenie: Frombork, katedra https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/09-065-097-031-maria-z-dz-kolno-6706.jpg 9. Maria z Dzieciątkiem Warsztat św. Wolfganga w Toruniu, pocz. XVI w. Pochodzenie: Kolno na Warmii https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/10-096-018-022-ketrzyn-katarzyn-6718.jpg 10. Figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ołtarzowa) Warsztat elbląski, ok. 1515–1520 Pochodzenie: Kętrzyn, kościół szpitalny Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/11-12-6721.jpg 11. Grupa rzeźbiarska Św. Anna Samotrzeć Warsztat elbląski, ok. 1510–1520 Pochodzenie: Lipowina k. Braniewa 12. Pietas Domini Warsztat elbląski, około 1510–1520 Pochodzenie: Lidzbark Warmiński, fara świętych Piotra i Pawła https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/13new-6732.jpg 13. Ukrzyżowanie – kwatera poliptyku św. Jodoka Malarz południowoniemiecki, 1. dekada XVI w. Pochodzenie: Sątopy na Warmii 14. Amplexus Bernardi – Objęcie Bernarda. Scena z hagiografii Bernarda z Clairvaux Kwatera pentaptyku z Bartoszyc Malarz czynny w Królewcu, 1510−1520 https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/14new-6733.jpg 15a-b. Pentaptyk pasyjny – stan otwarty i po zamknięciu ruchomych skrzydeł Warsztat czynny w Królewcu, wywodzący się z Frankonii, ok. 1510−1520 (krucyfiks uzupełniony ok. poł. XVII w.) Pochodzenie: Bartoszyce, kaplica szpitalna Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/16-mm-jerutki-szafa-6713.jpg 16. Szafa ołtarzowa z grupą Tryumfu (Koronacji) Marii Warsztat królewiecki, ok. 1510–1520 Pochodzenie: Jerutki k. Szczytna https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/17-083-097-032-bartoszyce-6714.jpg 17. Krucyfiks, Warsztat królewiecki, 1. ćw. XVI Pochodzenie: Bartoszyce, kaplica szpitalna Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/18-023-087-088-lidzbark-6715.jpg 18. Jesse lub inna postać z Drzewa Jessego Warsztat z Niderlandów, ok. 1520 Pochodzenie: Lidzbark Warmiński, kaplica zamkowa? https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/19-20-6723.jpg 19. Figurka św. Jakuba Starszego (z kwatery ołtarza) Warsztat nieokreślony, pocz. XVI w. Pochodzenie: Warmia 20. Figurka Hioba Warsztat nieokreślony, pocz. XVI w. Pochodzenie: Warmia

https://oddzialy.wmwm.pl/6040,sztuka-gotycka-w-zbiorach-muzeum-warmii-i-mazur.html

Olsztyn - Kontakt

Wynik: 34 2014-07-04 09:34:45

Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Kinga Raińska (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17 Dział Edukacji (zamawianie lekcji i usługi przewodnickiej) - 89 527 95 96 w.31 eduk@muzeum.olsztyn.pl Kasa (bilety) - 89 527 95 96 w.46 Dom Gazety Olsztyńskiej Targ Rybny 1 10-019 Olsztyn kierownik p.o.: Danuta Syrwid tel. 89 534 01 19 dgo@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Przyrody ul. Metalowa 8 10-603 Olsztyn kierownik: Marian Szymkiewicz tel. 89 533 47 80 muz.przyr@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim Pl. Zamkowy 1 11-100 Lidzbark Warmiński tel./fax 89 767 21 11 Kierownik: Małgorzata Jackiewicz-Garniec m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl, lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Muzeum im. J.G. Herdera w Morągu ul. Dąbrowskiego 54 14-300 Morąg kierownik: Angelika Rejs tel. 89 757 28 48 morag@muzeum.olsztyn.pl Muzeum w Mrągowie ul. Ratuszowa 5 11-700 Mrągowo tel. 89 741 28 12 mragowo@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Mazurskie w Szczytnie ul. Sienkiewicza 1 12-100 Szczytno kierownik: Klaudiusz Woźniak tel. 89 624 24 37 faks. 89 624 89 25 lub 89 624 01 25 szczytno@muzeum.olsztyn.pl _________________ Formularz kontaktowy 16

https://oddzialy.wmwm.pl/18,olsztyn-kontakt.html

Muzeum w Mrągowie

Wynik: 28 2014-07-04 09:20:03

W latach 1945 - 1965 Mrągowo pozbawione było muzeum. Dopiero w 1966r powstała Historyczna Izba Regionalna pod opieką Domu Kultury, a decyzją Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Mrągowie z 1969 r. powstało Muzeum Ziemi Mrągowskiej, przekształcone w 1975r. w Muzeum w Mrągowie, jako oddział Muzeum Warmii i Mazur. Obecnie siedzibą muzeum jest XIX wieczny Ratusz Miejski oraz budynek tzw. Strażnicy Bośniackiej. Muzeum gromadzi pamiątki przeszłości regionu, powiatu i miasta Mrągowa z zakresu archeologii, historii i numizmatyki, etnografii, piśmiennictwa, sztuki współczesnej i ludowej. W Muzeum prezentowane są eksponaty na wystawach stałych oraz czasowych. 2176

https://oddzialy.wmwm.pl/14,muzeum-w-mragowie.html

Muzeum Przyrody - Cennik

Wynik: 26 2014-07-04 10:06:05

Ceny biletów | || Bilet normalny| 12,00 zł || Bilet ulgowy| 9,00 zł || || Bilety rodzinne (rodzice lub prawni opiekunowie + dzieci do lat 18) | || Bilet rodzinny (2+1, 1+2)| 26,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3)| 36,00 zł || Dzieci do lat 7| bezpłatnie || || Bilet łączony (Zamek + Muzeum Przyrody + Dom "Gazety Olsztyńskiej" - nie dotyczy lekcji i warsztatów) | || Bilet normalny| 42,00 zł || Bilet ulgowy| 29,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2)| 95,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3)| 120,00 zł || W środy wstęp na wystawy stałe bezpłatny. || Usługa przewodnicka | || W języku polskim | 50,00 zł od grupy || Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości |30,00 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż |120,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości |50,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż |120,00 zł (ryczałt)|| Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. Zasady zamawiania lekcji i warsztatów w Muzeum Przyrody. | || Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. | || Do ceny biletów wliczono podatek VAT w wysokości 8%. | || Opłaty zryczałtowane zostały zwolnione z podatku VAT. | || https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO. https://m.wmwm.pl/2015/03/orig/bilety-4078.png

https://oddzialy.wmwm.pl/24,muzeum-przyrody-cennik.html

Pamiątki ze zbiorów Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 550-lecie II pokoju toruńskiego

Wynik: 26 2021-09-23 10:43:02

Pamiątki ze zbiorów Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 550-lecie II pokoju toruńskiego kurator: Małgorzata Kumorowicz „Do prowadzenia wojny potrzeba przede wszystkim pieniędzy”. Przekonał się o tym zarówno Zakon Krzyżacki, jak i będący z nim w konflikcie zbrojnym, król polski Kazimierz Jagiellończyk, wspierany przez stany pruskie. Wojna trzynastoletnia, która wybuchła po ogłoszeniu brzemiennego w skutki aktu inkorporacji Prus, była wojną szczególną. Jej odmienność w stosunku do wojen prowadzonych dotychczas przez Królestwo Polskie polegała nie tylko na długości trwania. W sposób jaskrawy wykazana została zależność sukcesów militarnych od poziomu gospodarczego i kondycji finansowej stron walczących. Zamiast zawodzącego w boju, roszczeniowego i niezdyscyplinowanego pospolitego ruszenia, do głosu doszło wyspecjalizowane rzemiosło żołnierskie w formie dobrze wyszkolonej, zawodowej armii zaciężnej. Tam, gdzie w boju uczestniczyli najemnicy, tam potrzebny był odpowiedni zasób gotówki na spłacenie żołdu. Olbrzymie, z trudem zdobywane sumy spływały do kas skonfliktowanych władców w efekcie narzucanego podatku, dochodów z bicia monety, pożyczek od wzbogaconych na handlu miast pruskich, darowizn oferowanych w zamian za przywileje, czy pomocy udzielanej przez militarnych sprzymierzeńców. Dlatego sednem wystawy upamiętniającej rocznicę podpisania II pokoju toruńskiego, wieńczącego wieloletni, morderczy dla obu stron wysiłek zbrojny i finansowy jest pieniądz. Na wystawie zaprezentowane zostaną monety, które naszym czasom „oddała ziemia” w postaci skarbów, pojedynczych znalezisk, a które w czasach batalii o Prusy były podstawowym środkiem płatniczym. Będą to pieniądze krzyżackie, polskie oraz pruskie — bite na podstawie nadanych przez króla przywilejów. Wystawę dopełnią upamiętniające wybrane wydarzenia medale, a także wzbogacające tematykę kopie pieczęci. Zwieńczeniem całości będzie kopia aktu II traktatu toruńskiego. 2184

https://oddzialy.wmwm.pl/6050,pamiatki-ze-zbiorow-gabinetu-numizmatycznego-muzeum-warmii-i-mazur-w-olsztynie-w-550-lecie-ii-pokoju-torunskiego.html

Muzeum Przyrody w Olsztynie

Wynik: 24 2014-07-04 09:15:44

Muzeum Przyrody w Olsztynie jest najmłodszym oddziałem Muzeum Warmii i Mazur. Zostało powołane z dniem 1 stycznia 2000 r., jednak już wcześniej, od 1956 r., funkcjonował Dział Przyrody Muzeum Warmii i Mazur, a gromadzenie zbiorów przyrodniczych rozpoczęto w roku 1951. Zaczątkiem kolekcji były przejęte zbiory poniemieckie: 38 okazów zwierząt – w większości uszkodzonych, 12 skrzyń z 284 eksponatami geologicznymi oraz dobrze zachowany zielnik Hansa Steffena, liczący ok. 460 arkuszy. W ciągu dalszych lat działalności kolekcja szybko powiększała się. Organizowano cieszące się ogromnym zainteresowaniem czasowe wystawy przyrodnicze, przeważnie poza Olsztynem. Przybywające duże gabarytowo eksponaty (np. dermoplastyczne postacie zwierząt, w tym takich ssaków jak: żubr, dzik, wilk) wymagały odpowiednich magazynów, na które nie było miejsca w dotychczasowej siedzibie Działu - w Muzeum Warmii i Mazur. Niestety, nie było też możliwe zorganizowanie stałej ekspozycji przyrodniczej, stąd dość wcześnie zaczęto czynić starania o utworzenie oddzielnego Muzeum Przyrody. Dopiero w 1982 r. Dział Przyrody otrzymał od władz miasta dwa budynki: eklektyczny pałac z końca XIX w. (w bardzo złym stanie technicznym i wraz z lokatorami) oraz dawną wozownię, która w 1994 r. została przebudowana i wyremontowana - obecnie mieszczą się w niej magazyny muzealne, biblioteka, jedna z sal edukacyjnych oraz pracownie. Kilkanaście lat później - w 1999 r. - restauracji doczekał się pałac, przeznaczony na wystawy przyrodnicze. Inwestycja ta w całości została zrealizowana ze środków rządu szwedzkiego i współpracującej z województwem warmińsko-mazurskim, położonej na południu Szwecji prowincji Halland, w ramach projektu pilotażowego pt. "Hallandzki model konserwacji zabytków w olsztyńskiem".

https://oddzialy.wmwm.pl/10,muzeum-przyrody-w-olsztynie.html

Muzeum Przyrody - Kontakt

Wynik: 24 2014-07-04 10:04:54

Muzeum Przyrody ul. Metalowa 8 10-603 Olsztyn kierownik: Marian Szymkiewicz tel. 89 533 47 80 muz.przyr@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Kinga Raińska (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17

https://oddzialy.wmwm.pl/22,muzeum-przyrody-kontakt.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko