Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 3343 (0.100s).

Moja przygoda w Muzeum - Wyniki

Wynik: 24 2016-06-16 13:42:59

W dniu 15 czerwca 2016 roku miało miejsce rozstrzygnięcie regionalnego etapu Konkursu Plastycznego dla dzieci i młodzieży pt. Moja Przygoda w Muzeum. Jury w składzie: Teresa Lewalska, Magdalena Wałkuska i Sebastian Mierzyński oceniło 63 prace przyznając równorzędne nagrody w poszczególnych kategoriach wiekowych. Laureatami zostali: Kategoria wiekowa 5 - 9 lat Julia Plichta 7 lat, Szkoła Podstawowa w Żabim Rogu Tytuł pracy: Muzeum w Pałacu Dohnów w Morągu Opiekun plastyczny: Dominika Pulka Alicja Dziaduszczyk 7 lat, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Gierzwałdzie Tytuł pracy: W skansenie Opiekun plastyczny: Alicja Milewska Kategoria wiekowa 10-12 lat Jakub Szablak 12 lat, Zespół Szkół nr 4 w Mrągowie Tytuł pracy: Zamek krzyżacki w Malborku Opiekun plastyczny: Alina Romaniuk-Chrostowska Paulina Krajewska 10 lat, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Gierzwałdzie Tytuł pracy: Moja przygoda w Muzeum Opiekun plastyczny: Alicja Milewska Kategoria wiekowa 13-15 lat Joanna Iwicka 15 lat, Publiczne Gimnazjum w Stawigudzie Tytuł pracy: Tak widzę świat Opiekun plastyczny: Anna Obrębska Klaudia Dąbrowska 13 lat, Gimnazjum w Biskupcu Tytuł pracy: Spotkanie z Mikołajem Kopernikiem w Muzeum Warmii i Mazur Opiekun plastyczny: Wiesława Krygier Marta Dymczyk 13 lat, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Gierzwałdzie Tytuł pracy: W skansenie Opiekun plastyczny: Alicja Milewska Wyróżnienia: Natalia Baranowska, lat 6, Zespół Placówek Specjalnych w Olsztynie Tytuł pracy: Baba pruska Weronika Zdunek, lat 13, Gimnazjum nr 11 im. Hieronima Skurpskiego w Olsztynie. Tytuł pracy: W skansenie Opiekun plastyczny: Krystyna Weder-Grygielewik Sandra Krupińska, lat 17, Gimnazjum nr 1 przy Ośrodku Szkolenia i Wychowania Ochotniczych Hufców Pracy, Tytuł pracy: Muzeum Walentyny Dermackiej w Pieckach. Opiekun plastyczny: Iwona Rzemińska Martyna Włodyka, lat 12, Niepubliczna Szkoła Absolwent, Tytuł pracy: Baba pruska Opiekun plastyczny: Anna Kropidłowska Sobolewski Oskar, lat 10, Niepubliczna Szkoła Absolwent, Tytuł pracy: Mikołaj Kopernik Opiekun plastyczny: Anna Kropidłowska Prace zgłoszone do konkursu zostaną przesłane do organizatora. Nagrody za etap regionalny zostaną przekazane pocztą. 2137

https://muzeum.olsztyn.pl/4393,moja-przygoda-w-muzeum-wyniki.html

60+ KULTURA

Wynik: 24 2017-07-06 09:31:22

60+ KULTURA Jak co roku, w ramach projektu ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapraszamy osoby 60+ do udziału w spotkaniu i bezpłatnym zwiedzaniu wystaw. 5809 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, zwiedzanie wystaw, np. Mikołaj Kopernik - mieszkaniec zamku olsztyńskiego, Mikołaj Kopernik w sztuce medalierskiej, Luterańskie epitafia, Olsztyńskie muzealia w Polsce i na świecie, Warmia Marii Zientary Malewskiej, Nie tylko Stare Miasto - pradzieje Olsztyna. 5810 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, dodatkowo specjalne oprowadzanie po muzeum 24 września o godz. 12.00: Kuratorskie oprowadzania dr Małgorzaty Gałęziowskiej po wystawie Zyski i straty, a następnie wystawy: Johann Gottfried Herder - pisarz i filozof historii, wielki obywatel Morąga (1744-1803), Mistrzowie portretu, Malarstwo holenderskie XVII wieku w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Grafika holenderska XVII wieku, Portret dworski XVIII-XIX wieku, Wnętrza stylowe, Malarstwo pejzażowe i rodzajowe XVII-XIX wieku, Pałac Dohnów 1945–1989, powstawanie z ruin. 5811 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów. Wystawy: Olsztyn. Szkice do dziejów miasta, Święci z warmińskich kapliczek, Przyznając się do polskości - szkoły polskie na Warmii i Mazurach (1929-1939). 5812 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, wystawy: Zwierzęta Warmii i Mazur, Krajobraz Warmii – fotografie Marka Kojro, Zwierzęta epoki lodowcowej. 5813 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, zwiedzanie wystaw: Być może na zamku… - wystawa fotografii Radosława Niemczynowicza, Dzieje budowlane zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim, Wystawa dawnego uzbrojenia, Pamiątki ze zbiorów Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 550-lecie II pokoju toruńskiego, Sztuka średniowieczna Warmii i Prus Krzyżackich, Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum, Portrety rodziny hrabiów z Siecina Krasickich, Metale kolorowe, Nowy blask herbu biskupa Michała Stefana Radziejowskiego, Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum, Pastele - kolekcja ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Imago - malarstwo polskie XX/XXI w., Galeria malarstwa polskiego 1. połowy XX wieku. 23 września, godz.12.00 „O hrabinie z portretu” Marii z Krasińskich Raczyńskiej Teodora Axentowicza , historie z życia hrabiny, fragmenty jej twórczości poetyckiej. „Postać artysty Teodora Axentowicza” - wykład Małgorzaty Jackiewicz-Garniec. Goście: Irena Chojęta, Wanda Gostomska, Bożena Lebiedzińska. Prowadzenie: Beata Błażejewicz-Holzhey 5814 23-24.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, zwiedzanie wystaw: Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach, Wystawa broni białej i palnej z XVIII-XX wieku, Piękno zaklęte w muszli – ślimaki drapieżne, Amerykanin w Warszawie - stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-74, Ludowe kafle mazurskie, Kultura ludowa Mazurów, Meble i tkaniny mazurskie, Szczytno i okolice w przeszłości, W mazurskiej kniei, Józef Balicki. Łowiectwo pasją życia. 5815 23.09. Bezpłatny wstęp dla seniorów, zwiedzanie wystaw: Galeria sztuki ludowej Warmii i Mazur, Widokówki starego Sensburga, Starożytne nekropolie powiatu mrągowskiego, Ernst Wiechert (1887-1950), Okolice Mrągowa w pradziejach, Świat zwierząt Pojezierza Mazurskiego, Mrągowo w fotografii 1945-1980

https://muzeum.olsztyn.pl/4743,60-kultura.html

Zajęcia edukacyjne w Muzeum Mazurskim

Wynik: 24 2018-10-02 20:03:28

(W) – warsztat (L) – lekcja Przedszkola Oferta edukacyjna dla przedszkoli - plik PDF do pobrania Szczotka, pasta… Zabiegi higieniczne dawnych mazurów (L) Tajemnica mazurskiej skrzyni (L) W krainie mazurskich zwierząt (L) Ferie zimowe w muzeum” – zajęcia plastyczne (W) Wielkanocna plastyka obrzędowa – wykonywanie świątecznych ozdób (W) Magia Świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób świątecznych (W) Szkoły podstawowe Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych - plik PDF do pobrania Ferie zimowe w muzeum – zajęcia plastyczne (W) Wielkanocna plastyka obrzędowa – wykonywanie świątecznych ozdób (W) Magia Świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób świątecznych (W) Tajemnica mazurskiej skrzyni (L) Witamy w Muzeum (L) Dawno temu na Ziemi Szczycieńskiej (L) Lekcja prowadzona w oparciu o nową wystawę „Historia Szczytna i okolic. Od pradziejów do współczesności”. Życie codzienne wsi mazurskiej (L) Wierzenia i obrzędy w okresie Wielkiej Nocy (L) Wierzenia i obrzędy w okresie Bożego Narodzenia (L) W krainie mazurskich zwierząt (L) Szkoły średnie Oferta edukacyjna dla szkól średnich - plik PDF do pobrania Witamy w Muzeum (L) Opowieść o dawnych dziejach szczytna i okolic (L) Lekcja prowadzona w oparciu o nową wystawę „Historia Szczytna i okolic.od pradziejów do współczesności”. Ruch polski na Mazurach (L) Życie codzienne wsi mazurskiej (L) Wierzenia i obrzędy w okresie Bożego Narodzenia (L) Wierzenia i obrzędy w okresie Wielkiej Nocy (L) Prowadzący: Klaudiusz Woźniak, Anna Stancel, Mariusz Nowak, Adriana Kostiuk, Rafał Szumny. tel. 89 624 24 37, e-mail: szczytno@muzeum.olsztyn.pl

https://muzeum.olsztyn.pl/5080,zajecia-edukacyjne-w-muzeum-mazurskim.html

Zajęcia edukacyjne w Muzeum w Mrągowie

Wynik: 24 2018-10-02 20:10:50

(W) – warsztat (L) – lekcja LEKCJA MUZEALNA DLA DZIECI „TUŻ PO EPOCE LODOWCOWEJ NA POJEZIERZU MRĄGOWSKIM Jak żyli pierwsi mieszkańcy Mazur?” podczas lekcji będzie można nie tylko zobaczyć ale także dotknąć oraz bezpośrednio zapoznać się z technologiami wytwarzania narzędzi i broni, którymi posługiwali się pierwsi mieszkańcy Pojezierza Mrągowskiego; lekcja muzealna realizowana jest z użyciem wiernych replik sporządzonych z naturalnych materiałów (skóry i rogi zwierzęce, krzemień, drewno) Czas trwania lekcji: 45 minut Prowadzący: Dominik Tarnowski Zapraszamy co najmniej 9 osobowe grupy dzieci lub młodzieży. Szczegółowe informacje i rezerwacja terminów: tel. 89 741 28 12 e-mail: mragowo@muzeum.olsztyn.pl LEKCJA MUZEALNA DLA MŁODZIEŻY „Mrągowo/Sēinits/Sensburg/Sonsbork/Żądźbork/Sędzibórz” Miasto Sześciu Imion, czyli o różnorodności etnicznej, kulturowej i religijnej Mazur na przestrzeni dziejów Podczas lekcji uczniowie poznają różnorodność etniczną, kulturową i religijną ludności zamieszkującej Pojezierze Mrągowskie obecnie i na przestrzeni dziejów średniowiecznych i nowożytnych Czas trwania lekcji: 45 minut Prowadzący: Dominik Tarnowski Zapraszamy co najmniej 9 osobowe grupy dzieci lub młodzieży. Szczegółowe informacje i rezerwacja terminów: tel. 89 741 28 12 e-mail: mragowo@muzeum.olsztyn.pl WARSZTATY MUZEALNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY ŚREDNIOWIECZNY SENSBURG Życie codzienne rycerstwa i mieszczaństwa w Państwie Zakonu Krzyżackiego” podczas warsztatów będzie można zobaczyć i zapoznać się z elementami uzbrojenia rycerskiego i stroju ówczesnych mieszczan; warsztaty uzupełnia nauka tańca średniowiecznego, oraz możliwość stanięcia w szranki podczas turnieju rycerskiego na zasadach tzw. „bezpiecznej szermierki” Czas trwania warsztatów: 45 minut Prowadzący: Tomasz Wasilewski Zapraszamy co najmniej 9 osobowe grupy dzieci lub młodzieży. Szczegółowe informacje i rezerwacja terminów: tel. 89 741 28 12 e-mail: mragowo@muzeum.olsztyn.pl Warsztaty Wielkanocne w Muzeum w Mrągowie od 20 do 24 marca 2023 oraz od 27 do 31 marca 2023 Uczestnicy warsztatów dowiedzą się prawie wszystkiego o zwyczajach związanych z pożegnaniem zimy i przywitaniem wiosny na Warmii i Mazurach oraz o regionalnych zwyczajach wielkanocnych. Dzieci i młodzież będą uczestniczyć w tradycyjnej wileńskiej zabawie wielkanocnej tzw. „łałynkowym kaczaniu jaj żaczków” a także wykonają własnoręcznie ozdobę wielkanocną, którą zabiorą ze sobą do domu. Prowadzący: Tomasz Wasilewski Czas trwania warsztatów: 45 minut Na warsztaty zapraszamy co najmniej 9 osobowe grupy dzieci lub młodzieży. Informacje i rezerwacja terminów pod tel. 89 741 28 12 lub mailowo mragowo@muzeum.olsztyn.pl. Zapowiedź: Do nowej wystawy czasowej, którą udostępnimy zwiedzającym od 15 kwietnia 2023 roku z okazji 55-lecia Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego Oddział w Mrągowie, przygotowaliśmy: - lekcję muzealną: „Czym jest inflacja? Wysokonominałowe banknoty PRL” (polecaną dla młodzieży, prowadzący: Dominik Tarnowski) - warsztaty muzealne: „Zaprojektuj swój banknot” (polecane dla dzieci, prowadzący: Tomasz Wasilewski) Będzie istniała możliwość połączenia oferty. Szczegóły wkrótce.

https://muzeum.olsztyn.pl/5081,zajecia-edukacyjne-w-muzeum-w-mragowie.html

Ogłoszenie o pracy

Wynik: 24 2019-03-07 13:32:19

Miejsce pracy: Olsztyn Zamek Kapituły Warmińskiej Termin składania aplikacji upływa z dniem 22 marca 2019 r. Planowany termin zatrudnienia w instytucji od dnia 1 kwietnia 2019 r. Forma zatrudnienia: umowa o pracę Adres do przesłania aplikacji: 10-074 Olsztyn, ul. Zamkowa 2 z dopiskiem w tytule „księgowy” lub mail’em na adres: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl Jakie mamy wymagania: • wykształcenie co najmniej średnie; • minimum 2-letnie doświadczenie w księgowości; • znajomość zasad rachunkowości; • mile widziane wykształcenie kierunkowe ( finanse, rachunkowość, ekonomia ); • znajomość systemu symfonia – dobrze widziana: • biegła obsługa komputera; • umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru księgowości; • zdolność analitycznego myślenia i formułowania wniosków; • rzetelność, dyspozycyjność, komunikatywność, łatwość w nawiązywaniu kontaktów; • umiejętność budowania pozytywnych relacji oraz współpracy. Jakie mamy oczekiwania: • sprawdzanie dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym, wystawianie na sprawdzone dokumenty poleceń przelewów; • przekazywanie sprawdzonych dokumentów do księgowania; • wprowadzanie określonych dokumentów finansowo-księgowych do ewidencji w systemie Symfonia; • prowadzenie ewidencji środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu uzgadnianie półrocznych i rocznych stanów; • sporządzanie miesięcznych zestawień kosztów; • prowadzenie ewidencji księgozbioru i muzealiów ( uzgadnianie półroczne i roczne stanu); • dekretacja dokumentów Funduszu Świadczeń Socjalnych; • prowadzenie ewidencji księgowej Funduszu Świadczeń Socjalnych (sporządzanie zestawień i sprawozdań ); • sprawdzanie zgodności miesięcznych rozliczeń ZUS i podatkowych; • rozliczanie i uzgadnianie stanu wydawnictw własnych w magazynach i punktach sprzedaży; • sporządzanie danych do sprawozdań GUS; • rozliczanie inwentaryzacji określonych aktywów rzeczowych, sporządzanie zbiorczych zestawień różnic inwentaryzacyjnych, kompletowanie dokumentacji; • zastępstwo pracowników działu finansowo-księgowego w czasie nieobecności. Co oferujemy w zamian: • zatrudnienie w renomowanej samorządowej instytucji kultury; • stabilne zatrudnienie w ramach umowy o pracę; • prace w twórczym i zaangażowanym zespole; • możliwość udziału w interesujących wydarzeniach kulturalnych; • możliwość rozwoju zawodowego. Zainteresowanych prosimy o dostarczenie • listu motywacyjnego • CV wraz z danymi kontaktowymi na adres: 10-074 Olsztyn, ul. Zamkowa 2 lub mail’em na adres: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl z dopiskiem w tytule „księgowy”. Termin składania aplikacji upływa z dniem 15 marca 2019r. Informujemy, że odpowiemy tylko na wybrane oferty oraz zastrzegamy sobie prawo do zakończenia rekrutacji przed podanym powyżej terminem. Proszę o zawarcie w aplikacji zgody o następującej treści: Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w mojej aplikacji przez Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie, 10-074 Olsztyn ul. Zamkowa 2 na potrzeby przeprowadzenia procesu rekrutacji. Jeśli wyraża Pan/ Pani również zgodę na przetwarzanie danych osobowych po zakończeniu procesu rekrutacyjnego na potrzeby przeszłych rekrutacji również, proszę o dostarczenie drugiej zgody o następującej treści: Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w mojej aplikacji przez Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie, 10-074 Olsztyn ul. Zamkowa 2 na potrzeby przyszłych procesów rekrutacji, w tym również na inne stanowiska. KLAUZULA INFORMACYJNA DLA KANDYDATA NA PRACOWNIKA – PROCES REKRUTACJI Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1, sprostowanie Dz.Urz.UE.L 2018 Nr 127, poz. 2) – dalej RODO – informujemy, że: 1. Administratorem Państwa danych przetwarzanych w ramach procesu Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z siedzibą przy ulicy Zamkowej 2, 10-074 Olsztyn, NIP 739-020-01-75, REGON: 510989163, tel. centrala (89) 527-95-96, e-mail: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl, jako pracodawca. 2. Funkcję inspektora ochrony danych pełni Tomasz Trzciałkowski. Z naszym inspektorem ochrony danych możecie się Państwo kontaktować poprzez adres e-mail: kontakt@idpo.pl lub telefonicznie pod numerem +48 511 793 443. 3. Państwa dane osobowe w zakresie wskazanym w przepisach prawa pracy będą przetwarzane w celu przeprowadzenia obecnego postępowania rekrutacyjnego (art. 6 ust. 1 lit. b RODO), natomiast inne dane, w tym dane do kontaktu, na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 4. Administrator będzie przetwarzał Państwa dane osobowe, także w kolejnych naborach pracowników, jeżeli wyrażą Państwo na to zgodę (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 5. Jeżeli w dokumentach zawarte są dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO konieczna będzie Państwa zgoda na ich przetwarzanie (art. 9 ust. 2 lit. a RODO), która może zostać odwołana w dowolnym czasie. 6. Podstawą prawną przetwarzania danych są przepisy prawa pracy: art. 22 Kodeksu pracy oraz §1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. 7. Odbiorcami Państwa danych osobowych będą podmioty uprawnione na mocy przepisów prawa lub podmioty przetwarzające w imieniu administratora, na postawie zawartej umowy, w tym między innymi: biuro rachunkowe, kancelarie prawne i firmy świadczące usługi doradztwa prawnego oraz podmioty świadczące administratorowi danych usługi informatyczne. 8. Państwa dane zgromadzone w obecnym procesie rekrutacyjnym będą przechowywane do zakończenia procesu rekrutacji. 9. W przypadku wyrażonej przez Państwa zgody na wykorzystywane danych osobowych dla celów przyszłych rekrutacji, Państwa dane będą wykorzystywane przez 3 miesiące. 10. Posiadacie Państwo następujące prawa: 1) prawo dostępu do swoich danych; 2) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych; 3) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych; 4) prawo do usunięcia danych osobowych; 5) prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa) 11. Podanie przez Państwa danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 221 Kodeksu pracy jest niezbędne, aby uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym. Podanie przez Państwa innych danych jest dobrowolne.

https://muzeum.olsztyn.pl/5209,ogloszenie-o-pracy.html

Polska zobacz więcej. Weekend za pół ceny

Wynik: 24 2019-10-14 10:32:43

Muzeum Warmii i Mazur zaprasza 23 i 24 listopada 2019 r. na „Weekend za pół ceny”. Bilety wstępu do wszystkich naszych muzeów - siedziby głównej (zamek w Olsztynie) i siedmiu oddziałów w regionie (Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim, Dom „Gazety Olsztyńskiej” w Olsztynie, Muzeum Przyrody w Olsztynie, Muzeum im. J.G. Herdera w Morągu, Muzeum Mazurskie w Szczytnie, Muzeum w Mrągowie, Galeria „Zamek” w Reszlu) będą dostępne z 50% zniżką. Zniżka obejmuje wszystkie rodzaje biletów.

https://muzeum.olsztyn.pl/5385,polska-zobacz-wiecej-weekend-za-pol-ceny.html

”Rituale sacramentorum, ac aliarum Ecclesiae ceremoniarum. …”

Wynik: 24 2019-12-05 09:42:41

W bibliotece Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, po raz pierwszy po konserwacji, można zobaczyć stary druk dotyczący obrzędów liturgicznych. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie prezentuje otrzymany po konserwacji stary druk pt. ”Rituale sacramentorum, ac aliarum Ecclesiae ceremoniarum. …”. Wydany został w Braniewie (Braunsberg) w 1733 roku w drukarni Towarzystwa Jezusowego. Jest to rytuał liturgiczny opracowany i wydrukowany na polecenie biskupa warmińskiego Krzysztofa Szembeka (1680-1740). Autorem prac konserwatorskich i restauratorskich oraz dokumentacji jest dr Dorota Jutrzenka – Supryn – konserwator z Torunia. Wydawcą dzieła jest bp. Krzysztof Andrzej Jan Szembek (1680-1740) - biskup warmiński w latach 1724-1740. Na synodzie diecezjalnym, który odbył się 14 lipca 1726 roku w Lidzbarku Warmińskim, polecił on opracować nowy rytuał sprawowania sakramentów. W II poł. XVIII wieku stało się konieczne ujednolicenie tych rytuałów. Wynikało to z braku w wielu parafiach ksiąg do liturgii lub ich znacznego zniszczenia. Biskup Szembek powołał do pracy redakcyjnej dwóch doskonałych liturgistów, kanoników kapituły w Dobrym Mieście: Kaspra Simonisa i Franciszka Herra. Dzieło, które przygotowali, kazał przyjąć i stosować w całej diecezji warmińskiej i sambijskiej. „Rytuał sakramentów i innych uroczystości kościelnych…”, to jedna z ksiąg obrzędowych Kościoła Rzymskokatolickiego. Zawiera modlitwy i przepisy dotyczące sprawowania sakramentów i sakramentaliów przez kapłana, między innymi: obrzędu chrztu dzieci, komunii św., obrzędu pokuty, obrzędu sakramentu małżeństwa czy obrzędu pogrzebu. Przybliżała ona specyfikę życia religijnego. Duchowość oraz formy duszpasterskie realizowane w Kościele powszechnym w połączeniu z tym co rodzime i bliskie dla wspólnoty warmińskiej. Uwzględnił tradycje miejscowe. Druk składa się z dwóch części: sakramentalnej i ceremonialnej, z których każdą zaopatrzono w odrębną kartę tytułową. Obie części mają również osobną paginację. Na rewersie karty tytułowej umieszczono herb Szembeków wraz z wierszem, którego tekst nawiązuje do symboliki róży obecnej w herbie. Początkowe karty części pierwszej zawierają przedmowę biskupa Szembeka tłumaczącą konieczność wprowadzenia zmian w obowiązującym dotąd rytuale. Na kolejnych kartach umieszczono indeks, czyli spis treści, kalendarz rzymski oraz tabelę świąt ruchomych w latach 1733-1765. Po stronie tytułowej drugiej części umieszczono spis treści, a następnie właściwy tekst. Rytuał zawiera notację muzyczną (chorał gregoriański). Pod względem typograficznym druk przygotowano starannie i przejrzyście, stosując czytelną i elegancką antykwę barokową. Teksty opisujące poszczególne obrzędy rozpoczynają drukowane, w technice drzeworytu, ozdobne inicjały. Większą część książki stanowi tekst w języku łacińskim, choć znajdziemy też fragmenty w języku polskim i niemieckim. Karty bloku woluminu wykonano z papieru ręcznie czerpanego, żeberkowego znakowanego filigranami. Tekst wydrukowano w kolorze czarnym i czerwonym. Oprawa woluminu wykonana została z brązowej, zdobionej skóry koźlęcej. Stary druk został poddany konserwacji dzięki dofinansowaniu Urzędu Miasta Olsztyna, za pośrednictwem Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Warmii i Mazur. Kwota dotacji to 12.000 tysiąca złotych, pozostałą część kosztów opłaciło Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Wydawnictwo będzie prezentowane po raz pierwszy. Jest to wyjątkowa okazja do jego obejrzenia w czytelni Biblioteki Muzealnej w godzinach jej otwarcia do dnia 20 grudnia br. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. W 2020 roku wolumin zostanie zdigitalizowany i udostępniony na stronach: Muzeum Warmii i Mazur w zakładce - Wirtualnego Muzeum i Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Cyfrowej. Zadanie zrealizowane przy wsparciu finansowym Samorządu Olsztyna. 6554 2626

https://muzeum.olsztyn.pl/5421,rituale-sacramentorum-ac-aliarum-ecclesiae-ceremoniarum.html

O projekcie

Wynik: 24 2021-08-05 11:34:15

Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie realizowało w oddziale, w Muzeum Warmińskim/Zamku w Lidzbarku Warmińskim dwa projekty w ramach dotychczasowych edycji Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014. Były to: „Ratunkowe prace konserwatorskie krużganków zamku – prowadzone w latach 2009-2011” oraz „Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – II etap”, realizowany w latach 2014-2016. Obydwa dotyczyły poprawy infrastruktury, konserwacji i rewaloryzacji obiektu, i przyczyniły się w dużej części do zahamowania dalszej degradacji, odkrywając jego ogromną historyczną i artystyczną wartość. W pierwszym etapie zostały zabezpieczone unikatowe, gotyckie polichromie krużganków lidzbarskiego zamku. Drugi etap dotyczył głównie poprawy infrastruktury obiektu i najpilniejszej konserwacji odkrytych malowideł krużganków. Projekt obejmował m.in. remont dachów czterech skrzydeł i wież zamku, konserwację elewacji, modernizację sieci elektrycznej, odgromowej, wod.-kan., p.poż. Przeprowadzono adaptację piwnicy w skrzydle północnym na cele wystawowe, konserwację wybranych zabytków ruchomych. Wyremontowano podstawową infrastrukturę, część pomieszczeń, przygotowano nową wystawę dotyczącą dziejów budowlanych zamku. Wzrosła liczba odwiedzających, ale wszystkie te działania w niezadowalającym stopniu przyczyniły się to do wzbogacenia oferty zamku w dziedzinie edukacji, kultury, a także dochodowości. Nadal problemem jest niewielkie zaangażowanie lokalnej społeczności w wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych organizowanych przez Muzeum. Dzięki realizacji poprzednich etapów został odkryty ogromny potencjał zamku, ale nie jest on w pełni wykorzystany. Zamek biskupów warmińskich usytuowany jest na uboczu, na Warmii, w północno-wschodniej Polsce, poza głównymi szlakami turystycznymi. Zważywszy na wartość historyczną i artystyczną miejsca, frekwencja na poziomie pięćdziesięciu tysięcy turystów rocznie nie odpowiada w dostateczny sposób możliwościom Muzeum w zakresie planowanej oferty kulturalnej i edukacyjnej. Główne powody podjęcia decyzji o realizacji projektu to przede wszystkim słabe uczestnictwo lokalnej społeczności w życiu Muzeum i mały procent turystów z regionu, to sfery, które dzięki realizacji projektu należy poprawić. Problem rozwiązania braku zaangażowania i identyfikacji lokalnej społeczności z miejscem, jest priorytetem działań i powodem do realizacji projektu. Muzeum przeprowadziło szerokie konsultacje społeczne, rozesłało i dystrybuowało ankiety, pytało różne grupy społeczne, starało się dotrzeć do wszelkich grup, osób o specjalnych potrzebach. Program, który na tej podstawie został opracowany, daje szansę na rzeczywisty rozwój miejsca, pełne zaangażowanie społeczne oraz wykorzystanie potencjału tego unikatowego zabytku — Pomnika Historii, gotyckiego zamku i jego ponad 600-letniej historii. Zwłaszcza że historia miejsca wyjątkowo mocno pokazuje historię regionu, kultury, sztuki, duchowości, do tego w silnym, ponad trzystuletnim związku z Rzeczpospolitą. Muzeum nawiązało kontakt z miejscowym biznesem, tak, aby po realizacji trzeciego etapu prac przy zamku, przedsiębiorcy mogli być partnerem, poprzez współorganizację różnych wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, czy chociażby korzystali odpłatnie z infrastruktury zamku. W tym projekcie Muzeum chce m.in. odtworzyć ogrody biskupie, uczytelnić relikty pałaców na międzymurzach, zadbać o otoczenie zamku. Walący się mur obronny okalający zamek wyremontować metodą ekologiczną, z tzw. zieloną koroną murów. To spowoduje diametralną zmianę wizerunku zamku, a społeczność miasta zyska dodatkowy teren zielony. Muzeum zbudowało wokół tego szeroką ofertę kulturalno-edukacyjną, przyrodniczą, archeologiczną, na tyle atrakcyjną, że zamek może stać się miejscem tętniącym życiem. Remont i konserwacje dotychczas nieużytkowanych pomieszczeń zamku w ramach tego projektu dają możliwość stworzenia nareszcie, prawdziwej sali edukacyjnej (przyziemie zamku) oraz miejsca na konferencje, spotkania, warsztaty, bo tak zaprojektowane zostało do tej pory nieużytkowane pomieszczenie dawnej zamkowej kuchni (przyziemie). Gotycki zamek lidzbarski, siedziba Muzeum Warmińskiego do tej pory nieprzystosowany jest dla osób niepełnosprawnych ruchowo, dopiero dzięki temu projektowi będzie dostępne dla tych osób całe przyziemie i całe otoczenie, międzymurza, sucha fosa, pałac międzymurzu południowym (parchamie). Projekt zakłada powstanie aż trzech, nowych miejsc pracy, posłużą one zapewnieniu nie tylko trwałości projektu, ale rzeczywistej możliwości powiększenia i funkcjonowania nowej oferty kulturalnej i edukacyjnej. Poprawie zarządzania kulturą posłuży system szkoleń zawartych w projekcie, a szereg przeprowadzonych rozmów, spotkań z biznesem, a nie tylko planowany wzrost oferty, cen biletów, mamy nadzieję, przełoży się na wzrost dochodowości muzeum. Prace dotyczące infrastruktury, realizacja nowych wystaw, zagospodarowanie otoczenia, oferta edukacyjno-kulturalna, powołanie szkoły fotografii, współpraca z dwoma partnerami norweskimi, wszystko, co zawarte jest w tym projekcie, przyczyni się do pełnego wykorzystania potencjału unikatowego miejsca, jakim jest zamek biskupów w Lidzbarku Warmińskim.

http://eog3.muzeum.olsztyn.pl/5758,o-projekcie.html

Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna — dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej

Wynik: 24 2022-10-03 10:24:11

Cele projektu: Cel 1: Zwiększenie ilości osób korzystających z oferty Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie poprzez modernizację ekspozycji oraz utworzenie nowej oferty w latach 2022-2023 Cel 2: Zwiększenie atrakcyjności Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie poprzez rozbudowę oferty muzycznej, teatralnej, filmowej i wystawienniczej w latach 2022-2023 Cel 3: Efektywne wykorzystanie zasobów kultury w mieście Olsztyn dzięki modernizacji ekspozycji oraz rozbudowę oferty muzycznej, teatralnej, filmowej i wystawienniczej w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w latach 2022-2023 Przedmiotem projektu jest dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej poprzez zakup wyposażenia (do budynku Muzeum Warmii i Mazur) wraz ze stworzeniem aplikacji, filmu i gry. W wyniku realizacji projektu zostanie: • utworzona nowoczesna, multimedialna, interaktywna oferta wykorzystująca osiągnięcia współczesnej technologii (aplikacja, film, gra), • wzbogacona oferta kulturalna poprzez stworzenie i udostępnienie nowych atrakcji, • stworzone miejsce przyczyniające się do rozwoju intelektualnego lokalnej społeczności poprzez stworzenie nowoczesnej oraz dobrze wyposażonej bazy kulturalnej, • umożliwiony dostęp do nowoczesnych technologii multimedialnych, • podniesione walory estetyczne oraz atrakcyjność turystyczna i kulturalna Olsztyna. Okres realizacji projektu: 2022-2023 Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 – 2020. Numer i nazwa Osi priorytetowej: Kultura i dziedzictwo RPWM.06.00.00, Nr Priorytetu Inwestycyjnego: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego, Numer i nazwa Działania: RPWM.06.01.00 Infrastruktura kultury, Numer i nazwa Poddziałania: RPWM.06.01.02 Instytucje kultury. Całkowita wartość projektu: 1 688 654,79 zł Wydatki kwalifikowalne: 1 372 890,08 zł Dofinansowanie: 1 111 903,68 zł, w tym: 1) współfinansowanie UE w kwocie 1 000 713,31 zł 2) współfinansowanie krajowe z budżetu państwa w kwocie: 111 190,37 zł Współfinansowano ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/1024-8856.jpg https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/tablica-dofinansowanie-zamek-8858.jpg

https://muzeum.olsztyn.pl/6592,mikolaj-kopernik-na-zamku-w-olsztynie-i-jego-tablica-astronomiczna-dostosowanie-muzeum-warmii-i-mazur-do-utrzymania-dotychczasowej-i-prowadzenia-nowoczesnej-dzialalnosci-kulturalnej.html

Oferta edukacyjna w Muzeum Przyrody

Wynik: 24 2023-09-12 10:03:38

Oferta edukacyjna Muzeum Przyrody w Olsztynie Zamawianie lekcji: przynajmniej 7 dni przed planowanym terminem realizacji, telefonicznie bądź osobiście, od poniedziałku do piątku. Czas trwania zajęć: lekcja ok. 45 min, warsztat ok. 60 min. Odpłatność za lekcję: według ceny biletu ulgowego obowiązującego w Muzeum Przyrody + 40 zł opłata za jedną godzinę lekcyjną lub 60 zł za godz. warsztatu (nie obowiązuje oferta o biletach łączonych). W cenie biletu istnieje możliwość zwiedzania ekspozycji bez przewodnika. Odpłatność za lekcję lub warsztat nie może być mniejsza niż 130 zł (ryczałt). W zajęciach może uczestniczyć grupa ok. 25 os. pod opieką nauczyciela. Muzeum Przyrody ul. Metalowa 8 Olsztyn, tel. 89 533 47 80, e-mail:muz.przyr@muzeum.olsztyn.p Przedszkola Warsztaty 1. Jak chronimy przyrodę na Warmii i Mazurach? Dzieci poznają podstawowe pojęcia z zakresu ochrony przyrody: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody. Dzieci dowiadują się jak należy zachowywać się w lesie czy nad jeziorem, poznają mieszkańców rezerwatów i zagrożenia jakim podlegają. 2. Mieszkańcy lasu Uczestnicy słuchając opowiadania o wycieczce po lesie (ilustrowanego slajdami i głosami zwierząt) poznają wybrane gatunki zwierząt zamieszkujące las. Zabawy edukacyjne przybliżają zasady życia watahy wilków i zorganizowanej społeczności mrówek oraz pomagają zapamiętać nazwy gatunkowe i wygląd innych mieszkańców lasu 3. Od przylotu do odlotu – czyli wszystko o bocianach Na zajęciach omawiane są różne zdarzenia z życia bocianów białych od momentu ich przylotu wiosną z Afryki, poprzez zajmowanie gniazd, wychowanie młodych, zdobywanie pożywienia, zagrożenia, do sejmików bocianich przed odlotem do „ciepłych krajów”. 4. Ptaki z naszego karmnika Podczas zajęć uczniowie poznają zasady właściwego dokarmiania ptaków, różne rodzaje karmników oraz rozpoznają nasiona, które mogą być wykorzystane w ptasiej diecie. W czasie zabaw dzieci utrwalają nazwy ptaków i wygląd oraz ich zachowanie przy karmniku. 5. Sowy – nocni łowcy? Warsztaty poświęcone są jednemu z najbardziej tajemniczych rzędów ptaków – sowom. Uczestnicy poznają różne gatunki sów, ich przystosowanie do nocnego trybu życia, dietę i sposób polowania. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć pióra sów. 6. Zwiastuny wiosny Dzieci poznają pierwsze wiosenne rośliny, dowiadują się o godach, rewirach, wiosennej wędrówce ptaków, poznają głosy ptaków i płazów, wiosenne owady. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć eksponaty: borsuka, dzika pasiaka. Lekcje 7. Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur Podczas prezentowania eksponatów (m. in. bobra, jeża, piór sów, poroża) i slajdów przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy. 8. Czy stokrotka ma sto płatków? Dzieci zapoznają się z ogólną budową rośliny zielnej (korzeń, łodyga, liście, kwiat) i funkcją poszczególnych organów. Omawiane zostaną pospolite gatunki roślin zielnych (m.in. konwalia majowa, pokrzywa zwyczajna, koniczyna biała, mniszek lekarski) przy wykorzystaniu zasuszonych okazów zielnikowych oraz prezentacji multimedialnej. 9. Dlaczego ptaki latają? Na salach wystawowych dzieci poznają podstawowe wiadomości dotyczące budowy ogólnej ptaków (budowa skrzydła, pióra, kształty dziobów i nóg). Omówimy także środowiska występowania i sposoby odżywiania się ptaków. 10. Jakie to drzewo? W oparciu o zbiory zielnikowe i prezentację multimedialną, uczniowie uczą się rozpoznawać drzewa i krzewy (liściaste i iglaste) na podstawie ogólnych pokrojów, kory, liści, owoców i nasion. 11. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? Podczas lekcji omawiane są różne sposoby przygotowania się zwierząt do trudnych warunków zimowych (robienie zapasów, zmiana futerka, zasypianie, wędrówka do ciepłych krajów oraz z krajów zimniejszych do Polski). Dla szkół podstawowych Klasy I-III Warsztaty 1. Mieszkańcy lasu Uczestnicy słuchając opowiadania o wycieczce po lesie (ilustrowanego slajdami i głosami zwierząt) poznają wybrane gatunki zwierząt zamieszkujące las. Zabawy edukacyjne przybliżają zasady życia watahy wilków i zorganizowanej społeczności mrówek oraz pomagają zapamiętać nazwy gatunkowe i wygląd innych mieszkańców lasu. 2. Jak tropić i śledzić zwierzęta Niełatwo zaobserwować zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Aktywność niektórych gatunków przypada na godziny nocne, większość prowadzi skryty tryb życia. Podczas warsztatów dzieci nauczą się w jaki sposób rozpoznawać ślady i tropy zwierząt oraz jak samodzielnie odnaleźć je w terenie. 3. Jakie kwiaty kwitną wiosną? Warsztaty dają możliwość zapoznania się z wiosenną florą lasów i łąk. Zastanowimy się: Dlaczego kwitną kwiaty?, Kiedy pojawiają się kwiaty na drzewach, krzewach i roślinach zielnych?, Co rozwija się wcześniej liście czy kwiaty? 4. Od przylotu do odlotu – czyli wszystko o bocianach Na zajęciach omawiane są różne zdarzenia z życia bocianów białych od momentu ich przylotu wiosną z Afryki, poprzez zajmowanie gniazd, wychowanie młodych, zdobywanie pożywienia, zagrożenia, do sejmików bocianich przed odlotem do „ciepłych krajów”. 5. Poznajemy zwierzęta Warmii i Mazur Rozwiązując przygotowane zadania dzieci uczą się rozpoznawać wybrane gatunki zwierząt prezentowane na wystawie „Zwierzęta Warmii i Mazur” oraz zaliczać je do poszczególnych gromad. 6. Ptaki z naszego karmnika Podczas zajęć uczniowie poznają zasady właściwego dokarmiania ptaków, różne rodzaje karmników oraz rozpoznają nasiona, które mogą być wykorzystane w ptasiej diecie. W czasie zabaw dzieci utrwalają nazwy ptaków i wygląd oraz ich zachowanie przy karmniku 7. Sowy – nocni łowcy? Warsztaty poświęcone są jednemu z najbardziej tajemniczych rzędów ptaków – sowom. Uczestnicy poznają różne gatunki sów, ich przystosowanie do nocnego trybu życia, dietę i sposób polowania. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć pióra sów. 8. Wychowanie potomstwa przez zwierzęta leśne W czasie zajęć dzieci poznają zwierzęta leśne, miejsca wychowu młodych, liczbę potomstwa, kto się opiekuje potomstwem. Poznają niektóre określenia młodych zwierząt: szczenięta, koźlęta, cielęta, warchlaki, a także nazwy niektórych zwierząt dorosłych, jak: wadera, łania, odyniec. 9. Zwiastuny wiosny Dzieci poznają pierwsze wiosenne rośliny, dowiadują się o godach, rewirach, wiosennej wędrówce ptaków, poznają głosy ptaków i płazów, wiosenne owady. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć eksponaty: borsuka, dzika pasiaka. Klasy I-III Lekcje 10. Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur Podczas prezentowania eksponatów (m. in. piór sów, poroża, bąka, żurawia) i slajdów przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy. 11. Czy stokrotka ma sto płatków? Dzieci zapoznają się z ogólną budową rośliny zielnej (korzeń, łodyga, liście, kwiat) i funkcją poszczególnych organów. Omawiane zostaną pospolite gatunki roślin zielnych (m.in. konwalia majowa, pokrzywa zwyczajna, koniczyna biała, mniszek lekarski) przy wykorzystaniu zasuszonych okazów zielnikowych oraz prezentacji multimedialnej. 12. Dlaczego ptaki latają? Dzieci poznają też podstawowe wiadomości dotyczące budowy ogólnej ptaków (budowa skrzydła, pióra, kształty dziobów i nóg). Omówimy także środowiska występowania i sposoby odżywiania się ptaków. 13. Jak chronimy przyrodę na Warmii i Mazurach? Dzieci poznają podstawowe pojęcia z zakresu ochrony przyrody: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody. Dzieci dowiadują się jak należy zachowywać się w lesie czy nad jeziorem, poznają mieszkańców rezerwatów i zagrożenia jakim podlegają. 14. Jakie to drzewo? W oparciu o zbiory zielnikowe i prezentację multimedialną, uczniowie uczą się rozpoznawać drzewa i krzewy (liściaste i iglaste) na podstawie ogólnych pokrojów, kory, liści, owoców i nasion. 15. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy? Podczas lekcji omawiane są różne sposoby przygotowania się zwierząt do trudnych warunków zimowych (robienie zapasów, zmiana futerka, zasypianie, wędrówka do ciepłych krajów oraz z krajów zimniejszych do Polski). 16. Kto kogo zjada? Podczas zajęć dzieci poznają zależności pokarmowe występujące w przyrodzie. Zapoznają się ze zjawiskiem krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie. 17. Poznajmy las Podczas zajęć poznajemy warstwową budową lasu oraz drzewa, krzewy i rośliny zielne budujące las. Omawiane są także zwierzęta, które żyją w lesie. 18. Z życia łąki Łąka to siedlisko licznych gatunków roślin i zwierząt, które w zależności od pory roku ukazuje przeróżne oblicza. W czasie zajęć uczniowie zapoznają się z barwną mozaiką różnokolorowych kwiatów oraz zwierząt, przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, okazów zielnikowych oraz eksponatów muzealnych. Klasy IV-VIII Warsztaty 1. Flora i fauna jeziora Wypełniając kartę pracy na salach wystawowych Muzeum, uczniowie samodzielnie poznają różnorodność gatunkową zwierząt zamieszkujących strefę przybrzeżną jeziora oraz otwartą toń. W sali edukacyjnej, przy wykorzystaniu koła ilustrującego strefowy układ roślin w jeziorze i rysunków roślin, poznają rośliny w strefie przybrzeżnej jeziora. Podsumowanie wiadomości w formie prezentacji multimedialnej. 2. Formy ochrony przyrody na Warmii i Mazurach Uczniowie zapoznają się z definicjami: pomnik przyrody, rezerwat, park krajobrazowy, park narodowy, użytek ekologiczny oraz w jakim celu są tworzone takie formy ochrony przyrody; poznają także przykłady wymienionych form ochrony na terenie Warmii i Mazur oraz mieszkańców terenów chronionych. 3. Jak tropić i śledzić zwierzęta Niełatwo zaobserwować zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Zwierzęta zostawiają jednak różne ślady i tropy w terenie, które zdradzają ich obecność. Podczas warsztatów dzieci nauczą się w jaki sposób rozpoznawać ślady i tropy zwierząt oraz jak samodzielnie odnaleźć je w terenie. 4. Jaszczurka czy traszka? Warsztat z rozpoznawania gatunków płazów i gadów występujących na Warmii i Mazurach. 5.Poznajemy zwierzęta Warmii i Mazur Rozwiązując przygotowane zadania dzieci uczą się rozpoznawać wybrane gatunki zwierząt prezentowane na wystawie „Zwierzęta Warmii i Mazur” oraz zaliczać je do poszczególnych gromad. Przygotowano różne zabawy i konkursy pozwalające na pozyskanie i utrwalenie wiedzy. 6. Rozpoznawanie ptaków Podczas zajęć uczniowie poznają na czym polega praca ornitologa, co odróżnia ptaki od innych zwierząt, na co zwracać uwagę przy rozpoznawaniu ptaków (środowisko występowania, cechy charakterystyczne dla różnych grup ptaków: wielkość, ubarwienie, kształt sylwetki; różnice między samcami i samicami, między dorosłymi ptakami i młodymi, itd.) oraz poznają gatunki ptaków zamieszkujące region Warmii i Mazur. Klasy IV-VIII Lekcje 7. Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur Podczas prezentowania eksponatów i slajdów przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć pióra sów, poroże. 8. Jakie to drzewo? Lekcja odbywa się w sali edukacyjnej, w oparciu o zbiory zielnikowe i prezentację multimedialną. Dzieci uczą się rozpoznawać drzewa i krzewy (liściaste i iglaste) na podstawie ogólnych pokrojów, kory, liści, owoców i nasion. Uczniowie samodzielnie oznaczają drzewa iglaste przy wykorzystaniu prostego klucza. 9. Kto kogo zjada? Podczas zajęć dzieci poznają zależności pokarmowe występujące w przyrodzie. Zapoznają się ze zjawiskiem krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie. Utrwalą sobie pojęcia: producent, konsument, reducent, łańcuch pokarmowy. Zabawy i ćwiczenia edukacyjne wyjaśniają istnienie i funkcjonowanie sieci troficznych. 10. Rzekotka to nie żaba, czyli lekcja o płazach Podczas lekcji uczestnicy zdobywają ogólną wiedzę na temat płazów oraz uczą się rozróżniać rodziny płazów występujących na Warmii i Mazurach. 11. Tropiciele Zabawa edukacyjna w formie konkursu, odbywająca się na wystawie. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie wypełniają karty pracy z pytaniami dotyczącymi zwierząt obecnych na wystawie: ich budowy, biologii, występowania itp. (wszystkie odpowiedzi na pytania można znaleźć na wystawie). Na koniec szerokie omówienie odpowiedzi i podsumowanie. Dla szkół średnich Warsztaty 1. Jaszczurka czy traszka? Warsztat z rozpoznawania gatunków płazów i gadów występujących na Warmii i Mazurach 2. Rozpoznawanie ptaków Podczas zajęć uczniowie poznają na czym polega praca ornitologa, co odróżnia ptaki od innych zwierząt, na co zwracać uwagę przy rozpoznawaniu ptaków (środowisko występowania, cechy charakterystyczne dla różnych grup ptaków: wielkość, ubarwienie, kształt sylwetki; różnice między samcami i samicami, między dorosłymi ptakami i młodymi, itd.) oraz poznają gatunki ptaków zamieszkujące region Warmii i Mazur. Uczestnicy lekcji poznają też inne sposoby rozpoznawania ptaków: po sylwetce w locie i po głosie. Zajęcia podzielone na dwie części odbywają się w części wystawy poświęconej ptakom i w sali edukacji. Na zakończenie konkurs podsumowujący zdobyte wiadomości. Lekcje 1. Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur Podczas prezentowania eksponatów i slajdów przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy. Lekcja dodatkowo ilustrowana jest krótkim filmem. Podczas zajęć uczniowie mogą dotknąć pióra sów, poroże. Na zakończenie przewidziano konkurs. 2. Tropiciele Zabawa edukacyjna w formie konkursu, odbywająca się na wystawie. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie wypełniają karty pracy z pytaniami dotyczącymi zwierząt obecnych na wystawie: ich budowy, biologii, występowania itp. (wszystkie odpowiedzi na pytania można znaleźć na wystawie). Na koniec szerokie omówienie odpowiedzi i podsumowanie. 3. Rzekotka to nie żaba, czyli lekcja o płazach Podczas lekcji uczestnicy zdobywają ogólną wiedzę na temat płazów oraz uczą się rozróżniać rodziny płazów występujących na Warmii i Mazurach.

https://przyroda.muzeum.olsztyn.pl/7199,oferta-edukacyjna-w-muzeum-przyrody.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko