Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 102 (0.027s).

Wystawa z okazji 40. jubileuszowego Pikniku Country & Folk Mrągowo

Wynik: 14 2021-09-23 12:52:42

Pierwszy rękopis tekstu piosenki Czarka Makiewicza "Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa", wydana w Szwajcarii płyta winylowa z drugiej edycji Pikniku Country w Mrągowie i wszystkie najpiękniejsze plakaty promujące historyczne festiwale (m.in. plakat autorstwa Edwarda Lutczyna oraz plakaty autorstwa Moniki Stefanickiej i Wojciecha Wiedeńskiego) - to wszystko i wiele innych piknikowo-countrowych pamiątek możesz zobaczyć w naszym Muzeum na wystawie przygotowanej z okazji 40 jubileuszowego Pikniku.

https://oddzialy.wmwm.pl/6077,wystawa-z-okazji-40-jubileuszowego-pikniku-country-folk-mragowo.html

„Portret holenderski XVII wieku z galerii rodu zu Dohna”

Wynik: 14 2022-05-04 11:07:39

Wystawa prezentuje jedną z najcenniejszych kolekcji Muzeum Warmii i Mazur. Autorami obrazów są czołowi portreciści niderlandzcy, związani z haskim dworem rodu van Oranje-Nassau: bracia Gerrit i Willem Honthorstowie, Pieter Nason, Jan Mytens i Caspar Netscher. Oprócz sygnowanych portretów kolekcja zawiera również znakomite dzieła przypisywane innym portrecistom niderlandzkim, działającym w kręgu mecenatu Orańskich i tamtejszej arystokracji. Wystawa z jednej strony stanowi swego rodzaju galerię rodową, ukazującą związki genealogiczne, polityczne kulturalne i religijne, z drugiej jest przykładem popularności malarstwa portretowego jako ważnego elementu kultury Niderlandów, przeżywających w XVII wieku swój „złoty wiek” zarówno w sztuce jak i innych dziedzinach życia. 2939 2944

https://oddzialy.wmwm.pl/6354,portret-holenderski-xvii-wieku-z-galerii-rodu-zu-dohna.html

Utkana opowieść. Warmińskie i Mazurskie tkaniny ludowe ze zbiorów MWiM

Wynik: 14 2022-05-04 11:09:03

W muzealnych zbiorach etnograficznych znajduje się niepowtarzalny zbiór ludowych warmińskich i ma­ mazurskich tkanin sprzed 1945 roku. Wystawa "Utkana opowieść ... " poświęcona jest tej kolekcji i została przygotowana w całości ze zbiorów własnych MWiM. Tkactwo na Warmii i Mazurach byto zajęciem powsze­chnym. Jako rzemiosło uprawiane na własne potrzeby przetrwało jeszcze w czasach upowszechniania się tkanin produkcji fabrycznej. Duża była skala uprawy roślin włóknistych, głównie lnu oraz hodowli owiec na wełnę. Dodatkowo w tkactwie ludowym wykorzystywana była importowana bawełna. Ekspozycja ukazuje wiejskie tkactwo regionu w sposób szeroki wraz z zagadnieniami związanymi z obróbką surowca i przygotowaniem przędzy. Na wystawie zostaną zaprezentowane zarówno te dekoracyjne jak i odzieżowe: charakterystyczne dla regionu "płachty", tkaniny podwójne, pościelowe, kolorowe szmaciaki i uszyte z samodziałów elementy ubioru. Poprzez prezentację tych eksponatów pragniemy ukazać specyfik dawnego ludowego rzemiosła i piękno tkanin charakterystycznych dla Warmii i Mazur. https://m.wmwm.pl/2022/02/orig/001-7481.jpg Fot. Łukasz Kulicki Kuratorem wystawy jest Anna Czachorowska. Serdecznie Zapraszamy na wernisaż wystawy w dniu 7 grudnia 2021 o godzinie 17:00 w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Wystawa realizowana w ramach projektu "Z dobrej przędzy, różnym splotem. Badania, archiwizacja i popularyzacja warmińskich i mazurskich tkanin ludowych" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego. Patroni medialni: Radio Olsztyn, Gazeta Olsztyńska. Partner projektu: Safilin Polska. Utkana opowieść. Ulotka do pobrania w formacie .PDF 2926 2883 https://m.wmwm.pl/2021/08/orig/logo-mkdnis-kolorowe-7051.jpg

https://oddzialy.wmwm.pl/6355,utkana-opowiesc-warminskie-i-mazurskie-tkaniny-ludowe-ze-zbiorow-mwim.html

Morąg - Kontakt

Wynik: 12 2014-07-04 10:07:47

Muzeum im. J.G. Herdera w Morągu ul. Dąbrowskiego 54 14-300 Morąg kierownik: Angelika Rejs tel. 89 757 28 48 morag@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Kinga Raińska (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17

https://oddzialy.wmwm.pl/25,morag-kontakt.html

Mrągowo - Kontakt

Wynik: 12 2014-07-04 10:16:34

Muzeum w Mrągowie ul. Ratuszowa 5 11-700 Mrągowo tel. 89 741 28 12 mragowo@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Kinga Raińska (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17

https://oddzialy.wmwm.pl/34,mragowo-kontakt.html

Szczytno - Kontakt

Wynik: 12 2014-07-04 10:18:17

Muzeum Mazurskie w Szczytnie ul. Sienkiewicza 1 12-100 Szczytno kierownik: Klaudiusz Woźniak tel. 89 624 24 37 faks. 89 624 89 25 lub 89 624 01 25 szczytno@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Kinga Raińska (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17

https://oddzialy.wmwm.pl/37,szczytno-kontakt.html

Portretowe inspiracje Wystawa czasowa.

Wynik: 12 2014-09-08 10:27:33

Najnowsza wystawa w Muzeum Warmii i Mazur „Portretowe inspiracje” została otwarta w skrzydle barokowym olsztyńskiego zamku. Wystawa ma na celu przybliżenie widzom zagadnienia pierwowzoru malarskiego oraz znaczenia grafiki w służbie królewskiej dyplomacji i jej roli w upowszechnianiu wizerunków. Zwiedzając dawne rezydencje często mamy możliwość oglądania portretów ich byłych właścicieli – całopostaciowe, w popiersiu, en face, w ujęciu trzy czwarte lub z profilu. W pierwszej sali będzie można zobaczyć najstarsze obrazy namalowane w XVII wieku przez artystów działających w Holandii, Prusach i Rzeczypospolitej. Wśród nich ważne miejsce zajmują podobizny elektorów brandenburskich Fryderyka Wilhelma i Fryderyka III – od 1701 r. króla Prus Fryderyka I oraz wizerunek członka rodziny namiestników Zjednoczonych Niderlandów Jana Maurycego van Nassau z linii Siegen, gubernatora Brazylii, sportretowanego jako kawalera zakonu joannitów. Portrety królewskie stanowiły często wzór i inspirację dla zamawiających własne podobizny i artystów. Stąd obok wymienionych pokażemy portrety szlachty – Radziwiłłów, Dohnów, Doenhoffów. Do rarytasów wystawienniczych z pewnością należą rzadko pokazywane publiczności stare druki, dekoracyjne blachy i figury odlane w brązie. W drugiej sali zostały wyeksponowane głównie obrazy XVIII. zestawione z wizerunkami późniejszymi, powstałymi w XIX i XX stuleciu. W tej sali pokazujemy różne portrety Fryderyka Augusta II z dynastii Wettynów jako elektora saskiego oraz jako króla polskiego Augusta III wraz z małżonką Marią Józefą Habsburżanką. Obok wizerunków malarskich wymienionej pary Muzeum zaprezentuje porcelanową figurę Augusta III w stroju polskim wykonaną w Miśni według pierwowzoru autorstwa Johanna Joachima Kändlera (1741). W kolejnej sali zostały zaprezentowane portrety cesarzy Józefa I i Wilhelma I, króla Anglii i namiestnika Zjednoczonych Niderlandów Willema III, królów Prus – Fryderyka II i kolejno Fryderyka Wilhelma I, Fryderyka Wilhelma II, Fryderyka Wilhelma III i Fryderyka Wilhelma IV razem z ich małżonkami oraz portrety królów Polski Jana III Sobieskiego i Augusta III. Obok wizerunków wymienionych władców zostaną zawieszone podobizny ich poddanych z rodów Tettau, Kanitz, Lehndorff, Berg. W tej części wystawy na szczególną uwagę zasługują figury. Pierwsza z nich powstała w Kadyńskiej Wytwórni Majoliki w 1914 r. Dwie pozostałe to dzieła znakomitych rzeźbiarzy: Ulricha von Salpiusa (1857), nosząca ślady jej niezwykle burzliwej historii, i Adolfa Wildta. Ostatnia sala to atelier artysty – malarza, grafika, fotografa. Pokażemy tu prace XX. artystów zestawione z obrazami namalowanymi w XVIII i XIX stuleciu oraz XVIII. rycinami. W odróżnieniu od wcześniejszych dzieł często zawierają ukryte podteksty dające pole dla interpretacji. Gros prezentowanych na wystawie dzieł pochodzi ze zbiorów własnych Muzeum Warmii i Mazur. Zaledwie kilka obrazów zostało wypożyczonych z Muzeum im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie, Muzeum w Ostródzie i Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie.

https://oddzialy.wmwm.pl/294,portretowe-inspiracjewystawa-czasowa.html

Pastele. Kolekcja ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

Wynik: 12 2014-09-09 12:54:20

Wystawa prezentuje dzieła artystów, wybitnych indywidualności, które powstały w trzech pierwszych dekadach XX wieku. Wyjątek stanowi młodzieńczy rysunek Anieli Pająkówny, datowany na 1882 rok. Wśród 13 wystawionych prac, aż 12 to portrety, z których większość wykonana jest techniką pastelową przez mistrzów tej dziedziny – Teodora Axentowicza, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kazimierza Mordasewicza. Choć twórców nie wiąże żadna artystyczna wspólnota, czy przynależność do artystycznej formacji (prócz Witkacego i Tymona Niesiołowskiego, członków działającej w l.1917-1922 grupy „Formiści”), to w ich twórczości można znaleźć łączące wielu wybory związane z edukacją plastyczną. Tymon Niesiołowski, Władysław Jarodzki i krótki czas Witkacy studiowali malarstwo pod kierunkiem Józefa Mehoffera w krakowskiej ASP. Teodor Axentowicz, profesor tejże Akademii i jej dwukrotny rektor, był założycielem (1897) Szkoły Malarstwa dla Kobiet w Krakowie, w której uczyły się Aniela Pająkówna i Irena Serda-Zbigniewiczowa (kobiety nie miały wówczas wstępu na Akademię). Stanisław Masłowski i Kazimierz Mordasewicz rozpoczynali edukację plastyczną w warszawskiej Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, a kontynuowali studia na ASP w Petersburgu. Większość artystów podejmowała dalsza naukę w monachijskich i paryskich wyższych szkołach artystycznych, odbywała podróże do największych europejskich muzeów, studiując arcydzieła mistrzów. Wśród nich są twórcy o mocnej uznanej pozycji – Axentowicz, Mehoffer, Jarocki, Niesiołowski, Witkacy. Dorobek Pająkówny, Serdy-Zbigniewiczowej, Masłowskiego i Mordasewicza uległ rozproszeniu i zapomnieniu, ale i oni mają swoje miejsce w historii malarstwa polskiego I połowy XX wieku. Teodor Axentowicz (1859-1938) Władysław Jarocki (1879-1965) Stanisław Masłowski (1853-1926) Józef Mehoffer (1854-1929) Kazimierz Mordasewicz (1859-1923) Tymon Niesiołowski (1882-1965) Aniela Pająkówna (1864-1912) Irena Serda –Zbigniewiczowa (1863-1954) Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 -1939)

https://oddzialy.wmwm.pl/316,pastele-kolekcja-ze-zbiorow-muzeum-warmii-i-mazur-w-olsztynie.html

Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum

Wynik: 12 2014-09-19 12:05:05

Na charakter nowożytnej sztuki Warmii wpłynęło położenie tego regionu na pograniczu kultur protestanckiej i katolickiej. Patronat nad sztuką spełniali biskupi i kapituła, co w oczywisty sposób implikowało religijny charakter miejscowego malarstwa. Powiązania terytorialne i wyznaniowe w Rzeczpospolitą z jednej oraz kontakty gospodarcze z miastami, w których dominowała kultura protestancka (Niemcy, Holandia) z drugiej strony, sprzyjały natomiast przejmowaniu różnych wzorców. Po 1566 r. diecezja warmińska podlegała bezpośrednio stolicy apostolskiej. Zobowiązanie składania relacji o stanie diecezji oraz osobiste kontakty biskupów sprzyjały utrzymywaniu ścisłych więzi pomiędzy Warmią i Rzymem. Stąd od drugiej połowy XVII wieku zauważalny jest na terenie Warmii wzrost zainteresowania także malarstwem włoskim. Ze swoich licznych podróży biskupi warmińscy przywozili dzieła sztuki – wśród nich również obrazy, służące potem do dekoracji wnętrz rezydencji i kościołów, będące często inspiracją dla miejscowych artystów. Dowodem tej różnorodności jest prezentowana wystawa malarstwa religijnego. Na wystawie można zobaczyć głównie obrazy XVII. Pochodzą z terenu historycznej Warmii. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje obraz jednego ze znanych artystów lidzbarskich – Georga Pipera (1654–1714). Ciekawostką są epitafia kanoników warmińskich. Na prezentowanej wystawie znajdują się także XVII. kopie obrazów znanych artystów europejskich – Albrechta Dürera i Rembrandta van Rijn. Pokazane są również prace inspirowane twórczością artystów włoskich, holenderskich i flamandzkich. komisarz wystawy: Iwona Beata Kluk

https://oddzialy.wmwm.pl/344,malarstwo-religijne-ze-zbiorow-muzeum.html

Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum

Wynik: 12 2014-09-19 12:27:24

Na charakter nowożytnej sztuki Warmii wpłynęło położenie tego regionu na pograniczu kultur protestanckiej i katolickiej. Patronat nad sztuką spełniali biskupi i kapituła, co w oczywisty sposób implikowało religijny charakter miejscowego malarstwa. Powiązania terytorialne i wyznaniowe w Rzeczpospolitą z jednej oraz kontakty gospodarcze z miastami, w których dominowała kultura protestancka (Niemcy, Holandia) z drugiej strony, sprzyjały natomiast przejmowaniu różnych wzorców. Po 1566 r. diecezja warmińska podlegała bezpośrednio stolicy apostolskiej. Zobowiązanie składania relacji o stanie diecezji oraz osobiste kontakty biskupów sprzyjały utrzymywaniu ścisłych więzi pomiędzy Warmią i Rzymem. Stąd od drugiej połowy XVII wieku zauważalny jest na terenie Warmii wzrost zainteresowania także malarstwem włoskim. Ze swoich licznych podróży biskupi warmińscy przywozili dzieła sztuki – wśród nich również obrazy, służące potem do dekoracji wnętrz rezydencji i kościołów, będące często inspiracją dla miejscowych artystów. Dowodem tej różnorodności jest prezentowana wystawa malarstwa religijnego. Na wystawie można zobaczyć głównie obrazy XVII. Pochodzą z terenu historycznej Warmii. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje obraz jednego ze znanych artystów lidzbarskich – Georga Pipera (1654–1714). Ciekawostką są epitafia kanoników warmińskich. Na prezentowanej wystawie znajdują się także XVII. kopie obrazów znanych artystów europejskich – Albrechta Dürera i Rembrandta van Rijn. Pokazane są również prace inspirowane twórczością artystów włoskich, holenderskich i flamandzkich. Komisarz wystawy: Iwona Beata Kluk

https://oddzialy.wmwm.pl/351,malarstwo-religijne-ze-zbiorow-muzeum.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko